Re: African dance and reggae

01 October 2005 12:22
Hallo ik zoek zelf ook dingen over Reggae. dus ik ben naar google gegaan en heb " Reggae" in getyped. Dan krijg je zo veel informatie.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zelf heb ook iets gevonden dat doe ik hier onder.

Reggae

Rond 1968 ontstond reggae, weer iets langzamer dan rocksteady, maar toch nog steeds erg goed dansbaar. Bij reggae worden de 2e en de 4e tel geaccentueerd met een stukje bas. Reggae heeft een zeer raar ritme, en zelfs de beste Jamaicaanse drummers hebben er wel eens moeite mee.

Net als bij rocksteady is het niet echt duidelijk hoe de naam reggae is ontstaan, volgens Toots Hibbert (de zanger Toots & the Maytals) is de term door hem verzonnen, hij had samen met z’n band een nummer "Do the Reggay". Hij zegt dat het van "do the regular" komt, dus doe gewoon. Anderen spreken dit tegen, ze denken dat de term gewoon is opgeborreld bij iemand, en dus niet dat Toots de "rechten" heeft.

Het eerste echte reggae nummer is zo’n beetje "Israelites", ook van Desmond Dekker. Hiervan kan je een fragment horen in - Israelites, Desmond Dekker -. Hierin hoor je het versnelde tempo, en de meer aanwezige bas is ook goed merkbaar. Het is natuurlijk niet mogelijk een eerste reggae nummer aan te wijzen, reggae is ontstaan uit rocksteady, en dus geëvolueerd. Dit is echter het eerste nummer waarin de kenmerken van reggae duidelijk terug te vinden zijn.

De bezetting bij reggae is meestal ongeveer zo: een zanger, een achtergrond koortje, veel gitaristen en een ritme sectie. De instrumenten die je bij reggae veel ziet zijn onder meer : trompet, trombone, hoorn, piano, keyboard, rythem-, bas-, leadgitaar, drums, congo’s, bongo’s etc. Eigenlijk was alles mogelijk, als het maar leuk klonk.

Wat zoals gezegd opvalt bij reggae en bij bepaalde nummers is dat de teksten meestal niet eens nodig zijn, de muziek gaat gewoon lekker door zonder dat deze verveelt. Dit principe vind je goed terug in de Dub. Ook is reggae goede ‘jam’ muziek. Muziek waarmee je zonder een nummer echt te oefenen met elkaar wegspeelt door veer te improviseren.
Onderwerp Auteur Bekeken Gepost

African dance and reggae

Joyce Manichand 4761 28 October 2004 15:06

marc 2177 30 November 2004 13:40

ik ook 2155 08 January 2006 13:24

Julia 2108 01 October 2005 12:22

josien 5259 30 October 2005 17:10

josien 1712 30 October 2005 17:10

RAYMONN: 4266 21 December 2005 21:52

Tess 2104 05 February 2006 12:27

Rastagast 1962 11 February 2006 18:32

Joyce Manichand 1964 19 February 2006 00:09

welcom to jam rock 2685 05 March 2006 18:03

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen