In 1999 verloren zij en haar man hun enige kind. Met het verlies van haar dochter torst Cg’ose een zware last met zich mee. Een jaar lang heeft ze nauwelijks kunnen werken. Het is opmerkelijk dat in de paar stukken die ze tijdens deze periode maakte, niets terug te vinden is van de pijn.
In 1997 werd door British Airways een schilderij van Cg’ose uitverkozen als decoratie op de staart van een van hun grote vliegtuigen. Voor Cg’ose was dit tot dus ver het hoogtepunt in haar carriere. Trots zag ze haar schildering op het grote vliegtuig, op de tickets, de bekleding en zelfs op de suikerzakjes die ze bij haar koffie kreeg.
Met drie andere kunstenaars van Kuru en vier Amerikaanse Indianen nam ze in 1999 deel aan een printmaking workshop aan het Tamarinde Instituut in Nieuw Mexico, U.S.A. Samen maakten ze een serie prints rond het thema van de bedrieger. Het was voor Cg’ose een fantastische ervaring.Zoals de meeste vrouwelijke kunstenaars van het Kuru Kunst Project, houdt ze ervan het dagelijks werk van de vrouwen uit te beelden, zoals het verzamelen en klaarmaken van eetbare gewassen. Soms komen er honden en ezels voor in haar werk.
Ze houdt ervan op haar grote doeken dezelfde patronen te herhalen. Deze doeken, gevuld met planten en diervormen en ronde menselijke figuren, symboliseren de overvloed van de Kalahari na de regens. Haar grote doeken zijn opgebouwd uit platte vlakken afgewisseld door lange lineaire elementen. Deze stijl is ook zeer geschikt voor toepassing in haar fel gekleurde linosnedes en lithografieën.
Tas, vogel en boom litho - 1992 - |
||
Schildpadden linoleumsnede, reductietechniek - zonder jaartal - |
||
Hond blaft naar bezoekers linoleumsnede, reductietechniek - 1999 - |
||