Q. MOSES / OLEBOGENG (Qãetcao Moses)

Hij ziet zijn artistieke talent als een gave van God. Als iets wat altijd al in hem heeft gezeten en altijd bij hem zal blijven. "Ik kon altijd al dieren tekenen. Ik kon het gewoon."
Qãetcao hield er van als kleine jongen autootjes te maken van ijzerdraad. Wagens zoals die waarop het vee werd vervoerd in het Ghanzi district.

Qãetcao werd geboren in 1973. Hoewel zijn ouders Batswana zijn, groeide hij op in de San gemeenschap samen met de San kinderen die hem de naam Qãetco gaven. Qãetco betekent goed hart. Samen zwierven ze door de velden en zetten vallen uit voor de kleine dieren, zich voorstellend dat ze grote jagers waren. Hij heeft nooit echt gejaagd maar heeft een grote passie ontwikkeld voor de velden en de dieren. Zijn kunst is een uitlaatklep voor die passie. Het is voor hem de manier om uit te drukken wat hem na aan het hart ligt. Hij houdt ervan om de dieren af te beelden, die hij vaak is tegen gekomen in zijn leven, zoals het stekelvarken dat de gewassen op het veld vernietigde of de gieren die altijd uit het niets opdoken als er een dier dood lag. Zijn favoriete onderwerp is de Nxobe, oftewel de ooievaar die verschijnt na de regenval. Deze vogels zijn voor hem symbool voor rijkdom en vreugde.

Qãetcao heeft drie jaar op school gezeten. Hij had gewild dat hij een betere opleiding had genoten. Hij is erg trots op het feit dat hij een kunstenaar is en zou het liefst een eigen studio hebben. Door zijn kunst is hij bekend geworden, heeft veel mensen ontmoet en is op plekken geweest waarvan hij niet wist dat ze bestonden. Zijn kunst heeft zijn hart geopend naar de wereld en hij zou willen dat het de ogen van andere mensen kan openen om de schoonheid van de Kalahari te ontdekken.

Qãetcao is zeer precies in zijn werk, maar kan ook heel snel werken. Hij houdt van experimenteren met verschillende technieken. In 1997 ontving hij de opdracht een mozaïek vloer aan te leggen op de vloer van het Prinses Marina ziekenhuis van Gabarone. Zijn experimenten met mozaïek tegels vinden we terug in sommige van zijn schilderijen en prints waarin hij de vlakken breekt in kleine, kleurrijke vierkantjes. Hij werkt meestal met grote vlakke lagen, maar zoals in het geval van de mozaïek, gaat hij gemakkelijk de uitdaging met nieuwe technieken en ideeën aan. Zoals bij bijna alle Kuru kunstenaars is zijn werk zeer kleurrijk. Hij geeft de voorkeur aan warme kleuren zoals geel en oranje in tegenstelling tot grijs en groen. Zijn werk is erg geliefd en is vaak te zien op de jaarlijkse Kuru Kunst Kalender. Qãetcao heeft deel genomen aan enkele van de Thapong internationale kunstworkshops in Botswana en heeft ook deelgenomen aan een workshop in Australië.


  1  
 
  Bergstromen en rotstekeningen
linoleumsnede, reductietechniek
- 1999 -
 
 
  2  
 
  Ooievaars, stekelvarken en wormen
linoleumsnede, reductietechniek
- zonder jaartal -
 
 
  3  
 
  Sierraden van struisvogeleischaal
linoleumsnede, reductietechniek
- 1999 -