artikelfotoMarokko, Mauretanië, Senegal
Hellevaart door de woestijn - interview met Hans Stacey, Dakar-rally vrachtwagenchauffeur
8 Jan. 2008
MAN-truck

De 30e editie van de Dakar-rally is een dag voor de start op 5 januari jl. afgelast, vanwege mogelijke terroristische dreiging in Mauretanië. Voordat die beslissing gemomen was, werd dit interview met de Nederlandse winnaar van het vrachtwagenklassement 2007 Hans Stacey gehouden. "Sommige deelnemers aan Le Dakar zitten na drie dagen al drie dagen in een shock. Zo zwaar is het."
 
In januari 2008 zouden er weer 245 motoren, 205 auto’s en 100 vrachtwagens met hoge snelheid en gierende motoren door het warmste en droogste gebied ter wereld: de Sahara scheuren. Elke editie van Le Dakar opnieuw zijn er weer zeer veel uitvallers en gewonden te betreuren door uitputting, materiaalpech en botsingen. Ook vallen er regelmatig doden. Zelfs de bedenker en organisator van de rally, Thierry Sabine, kwam om in zijn eigen rally toen hij in 1986 met zijn helikopter in een zandstorm raakte en crashte.
Elk jaar weer is Le Dakar een heroïsch spektakel van snelle wagens, brandende wrakken, stinkend rubber, benzinedampen, doden en gewonden, juichende winnaars en ontroostbare verliezers. Allemaal in een fotogeniek decor van blauwe luchten, gloeiend hete duinen en pittoreske Afrikaanse dorpjes. Niet voor niks werden films als Star Wars, The English Patient en The Sheltering Sky in deze woestijn opgenomen.
De gladiatoren van de weg racen hier in een gevecht op leven en dood door het meest onvruchtbare gebied ter wereld. Het lijkt op een tafereel zoals Dante en Jeroen Bosch het niet zouden hebben durven schetsen.
Niet echt een evenement dat bewoners van het aangeharkte en overgeorganiseerde Nederland op het lijf geschreven is, zou men denken. Toch won de Nederlandse oliehandelaar Hans Stacey (49) uit het Brabantse Best vorig jaar het vrachtwagenklassement. Bij het beroemde Lac Rose bij Dakar stond hij op het hoogste schavot. Hij eindigde met zijn truck zelfs als tiende van alle auto’s – personenwagens incluis.

Na lang aarzelen heeft hij besloten dit jaar opnieuw deel te nemen aan de zwaarste rally ter wereld. De gigantische voorbereidingen die hij met zijn dagelijkse werk moet combineren, zijn zo omvangrijk en vermoeiend dat Stacey er van tevoren vaak erg tegen op ziet. De Brabantse coureur en zijn team zijn daardoor net als vorig jaar al vermoeid voordat de rally begint. Stacey: “De monteurs zitten nu al op hun tandvlees door al het zware werk. Ikzelf ben niet kapot, maar ook niet topfit. Ik doe veel conditietraining, maar de voorbereiding hakt er toch altijd zwaar in.”
Dat hoort er volgens de oliehandelaar echter gewoon bij. Op 5 januari zou hij samen met zijn Belgische navigator Charly Gotlib en de Nederlandse monteur Bernard der Kinderen dus gewoon weer aan de start in Lissabon staan . Het is hetzelfde team als vorig jaar geworden. Stacey: “wat goed is, moet je niet veranderen.”

Stacey is een geroutineerde rally-rijder die in het verleden twee maal Nederlands Rally-kampioen werd. Hij was succesvol in diverse internationale competities en won verschillende races in Europees verband. Sinds 2004 doet hij mee aan Le Dakar. Zijn vierde Dakar sloot hij in 2007 winnend af.

Pre-proloog
Na de Nederlandse pre-proloog van de Dakar-rally in Valkenswaard was Hans Stacey enigszins teleurgesteld omdat hij slechts als tweede was geëindigd achter zijn neef en concurrent Gerard De Rooy. Hans Stacey: “Je bent sportman en wilt toch altijd winnen, hoe klein de wedstrijd ook is. Ik ben wel tevreden over de wagen zelf. De truck is helemaal anders dan vorig jaar. We hebben alles aangepast. Je leert immers uit je ervaringen en bovendien zit de concurrentie niet stil. Nog niet alles is goed, maar we hebben voldoende tijd om verbeteringen door te voeren. Het komt goed.”

Stacey zou echter in Le Dakar dit jaar opnieuw voor de overwinning zijn gegaan. Stacey: “Ik ben een sportman en doe niet mee om tweede te worden, sightseeing te doen of om alleen maar aan te komen. Dat is niks voor mij. Als je niet om de overwinning strijdt, kun je beter thuis blijven. De editie van dit jaar is wel extreem zwaar. De etappes en de tocht zelf zijn veel langer dan vorig jaar. We hebben echter het potentieel om te winnen.”
De belangen zijn groot weet hij. De leverancier van zijn truck, het Duitse MAN, steekt veel tijd en geld in zijn wagen. Dat levert bij succes wereldwijd gigantisch veel respons op. Stacey: “De feedback is enorm, vooral bij vrachtwagen-chauffeurs. Die vinden het allemaal prachtig om te zien. Dat is goed voor ons team en truck-bouwer MAN. Bovendien levert de Dakar-rally MAN veel know how en testgegevens op die van uitermate veel nut zijn bij de constructie van nieuwe vrachtwagens. Le Dakar is voor autobouwers dan ook zonder concurrentie de zwaarste testbaan ter wereld.”

Barbaarse tocht
Het is geen geheim dat de Dakar rally niet alleen voor de vrachtwagens, maar ook voor de deelnemers zelf slopend is. Motorrijdster Mirjam Pol voelde zich na haar eerste Dakar rally een half jaar lang helemaal groggy. Stacey: “Na Le Dakar ben ik vrij snel weer in orde maar het rijden zelf is elke dag loodzwaar en moeilijk. Het is continu hard werken. Je gaat zwaar door je tandvlees heen.”
“Je mag het gerust een hellevaart noemen. Le Dakar is echt een barbaarse tocht. Er zijn deelnemers bij die na drie a vier dagen al in een shock zitten. Dat heb ik regelmatig gezien. Gekkenwerk zou ik het niet willen noemen, maar het is wel absolute topsport. Een echte uitputtingsslag tussen mens, machine en de natuur. Alle 1001 verschillende facetten van deze rally zijn moeilijk. De combinatie van snelheid, de lengte van het parcours, materiaalpech, presteren, spanning, moeilijk terrein, concurrentie, slaapgebrek en de hitte maken het moeilijk. Het slaapgebrek is misschien wel het ergste. Niet slapen is al verschrikkelijk, maar als je dan de volgende ochtend vroeg weer vol aan de bak moet, is dat bijzonder zwaar. Je kunt dat ook niet trainen. Dat aspect mag je niet onderschatten. Anders blijf je beter thuis. Le Dakar is een onmenselijke slijtageslag. Toch is dat ook het mooie aan de rally. Vooral de concurrentiestrijd met andere sterke teams spreekt me zeer aan.”

In het verleden is Stacey regelmatig verdwaald tijdens de Dakar, maar dat maakte hem niet angstig, vertelt hij. “Verdwalen in de woestijn is alleen maar lastig en vervelend omdat je dan soms 20 minuten verliest op de concurrenten, die je niet zo maar even terug pakt.”
Van angst tijdens de rally heeft Stacey sowieso weinig last. “De veerpont tussen Spanje en de Afrikaanse kust vind ik veel enger. Die boten zien er vaak niet zo stabiel en degelijk uit. Bovendien heb je er zelf geen controle over. Ik ben altijd blij als ik weer aan de overkant sta.”

Veel van het prachtige landschap zien de rijders niet. Daarvoor is de competitie te fel. Stacey: “We worden wel overal altijd zeer enthousiast ontvangen. Je komt in Afrika op een hele andere planeet terecht, mag je zeggen. Gezinnen zitten in de zon voor hun hut naar onze karavaan te kijken. Mensen hebben er niks maar ze vinden het prachtig als we er aan komen. Ondervoede kinderen heb ik gelukkig nooit gezien. We laten overal waar we komen medicijnen, voedsel en onderdelen achter. Daar zijn de mensen erg blij mee. De organisatie van Le Dakar doet ook het nodige voor de bevolking. Ik denk niet dat de mensen in Mauretanië, Senegal of Marokko ongelukkig zijn. Het valt echter moeilijk te vergelijken met ons leven hier. De mensen leven er zo anders dan in Nederland. Ze hebben er natuurlijk grote problemen, maar bij ons is het ook niet altijd alles. Hier staan ze om zeven uur ’s ochtends al met een chagrijnig gezicht in de file op weg naar hun saaie werk.”

Zesde zintuig en bijgeloof
Botsingen heeft hij tot nu toe niet gehad in zijn Dakar-carrière, maar dat klopt hij snel even af op een tafeltje. Hij wil de goden niet verzoeken. Hoewel Stacey katholiek is, blijft hij ook bijgelovig. Stacey: “Ik zit niet wekelijks in de kerk, maar ik geloof wel. Ik ben echter ook zeer bijgelovig. Dat uit zich in de gekste dingen. Als ik bijvoorbeeld 5 races win in een bepaalde overall, dan blijf ik die aanhouden totdat ik natuurlijk weer een keer verlies. Veel sportmensen hebben dat. Het zit tussen de oren. In de sport zoek je steeds de grens op. Het gaat hard tegen hard. Je grijpt alles aan om het lot een voor jou gunstige wending te geven. Dat heeft er volgens mij mee te maken.”
“Vroeger had ik het al. Ik heb 8 jaar motorcross gereden in België. Er staan dan 50 rijders aan de start. Vier seconden voor het start-rek omhoog ging, had ik soms het gevoel dat ik als eerste de bocht in zou gaan. Dat voorgevoel klopte altijd. Het is een zesde zintuig. Heel bizar, want in een sterk veld van 50 crossers is dat niet evident, maar het geeft wel steun. Je kunt zoiets onmogelijk verklaren, maar toch weet je vier seconden van tevoren al dat het gaat gebeuren.”
“Tijdens vakanties of op mijn werk heb ik dat ook wel eens. Als ik dan in Italië de weg moest zoeken, zei mijn intuïtie me dat ik aan het einde van de weg links moest afslaan, daarna naar rechts diende te draaien, vervolgens een gebouw moest passeren en dan was ik er. Ook dat déjà-vu gevoel klopte altijd.
“Ik denk echt dat er zaken in het leven voorbeschikt zijn. Volgens mij is er meer tussen hemel en aarde dan wij vermoeden. Ik kan het niet rationeel verklaren, maar dat gevoel krijg ik vaak tijdens het racen. Het is intuïtie die je hebt of niet. Tijdens de vorige Dakar-rally had ik het ook dikwijls. Ik kreeg ruim voordat er een gat in de weg zou aan komen soms al een ingeving dat ik moest uitwijken. Dat kan toch eigenlijk niet? Maar het gebeurt wel.”
Soms denkt Stacey dat zijn vorig jaar overleden moeder er iets mee te maken heeft. Ook dat is weer gebaseerd op intuïtie en gevoel. “Zou het kunnen dat zij vanuit de hemel zaken voor me regelt hier op aarde?” vraagt hij zich wel eens af. Stacey: “Het zou me niet verbazen als ik dankzij haar Le Dakar heb gewonnen.” Niet voor niets heeft hij zijn overwinning in 2007 dan ook aan zijn moeder opgedragen.

Gevraagd wat zijn intuïtie en voorgevoel hem zegt over de komende Dakar-rally, antwoordt Stacey: “Het wordt extreem zwaar. Dat wij vorig jaar hebben gewonnen, geeft geen garantie voor nieuw succes. Er zijn zo’n veertien trucks die kunnen winnen. Daar horen wij bij. Ik heb er een goed gevoel over.”
 
© Paul Prillevitz
 
Op de website van MAN meldt Hans Stacey na de beslissing om Le Dakar 2008 af te lasten: “Het kippenvel loopt over m’n rug. Ik was compleet opgeladen voor de Rally en klaar om te vechten. Voor de monteurs is het het aller ergste. De mannen hebben hier maandenlang keihard voor gewerkt, bijna 24 uur per dag. Maar veiligheid boven alles, dat is het belangrijkste.”

De Dakar-rally zou worden gehouden van 5 tot 20 januari 2008


<< naar Magazine


meer foto's voor
Hellevaart door de woestijn - interview met Hans Stacey, Dakar-rally vrachtwagenchauffeur: foto
Meer in Marokko:
Maghreb in the Picture
Een selectie van recente films uit Noord-Afrika, met onder andere Lettre à ma...

Marokkaanse hardrockers, Youssou N’Dour, Amerikaanse hiphop sterren - 5 muziekfilms
Het programma van het Africa in the Picture Film Festival omvat traditiegetrouw...

Maghreb in the Picture
Maghreb in the Picture - een selectie van recente films uit...


Meer in Mauretanië:
Mirjam Pol: op tijd remmen is essentieel...
De Dakar-rally is op 6 januari weer van start gegaan. Paul Prillevitz...

De kaart van Afrika
In de rubriek "Kaart van Afrika" deze keer berichten over de...


Meer in Senegal:
Marokkaanse hardrockers, Youssou N’Dour, Amerikaanse hiphop sterren - 5 muziekfilms
Het programma van het Africa in the Picture Film Festival omvat traditiegetrouw...

Highlights from the Motherland
Hoogtepunten uit de recente filmproductie van het Afrikaanse continent. Met dit...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a finger at you, we realized we were...


Magazine actueel:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites bij dit artikel:
Le Dakar - website
http://www.dakar.com/

Dakar & Humanitarian Aid
http://www.dakar.com/2007/DAK/presentation/us/r2_2-l-humanitaire.html

Wikipedia over Le Dakar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dakar-rally

website MAN
http://www.manwithamission2.com/

Interview motorrijdster Mirjam Pol in Africaserver Magazine (jan. 2006)
http://www.africaserver.nl/magazine.htm?art=a20070116162653691&taal=nl

Reizen
hyperlinks index Africaserver

Senegal
hyperlinks index Africaserver

Mauretanië
hyperlinks index Africaserver

Marokko
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 120 milliseconds.