Arts | Politics | Economy | Education & Sciences17 Nov 2017
artikelfotoCameroon
Angèle Etoundi Essamba: Vrouwen herkennen zich in mijn werk
Arts, 07 Apr. 2009 - Africaserver Magazine


Eind vorig jaar verscheen haar fotoboek Voiles et Devoilements en afgelopen maand had ze twee exposities in Amsterdam. Momenteel exposeert ze in Frankrijk en Zuid-Afrika. Angèle Etoundi Essamba is wereldwijd bekend en een gerespecteerd fotografe. Op tienjarige leeftijd verruilt ze geboorteland Kameroen voor Frankrijk, en nog eens tien jaar later arriveert zij in Nederland, waar een opleiding aan de fotovakschool de opstap is naar een succesvolle carrière
 
Essamba's vertrek op jonge leeftijd uit Afrika heeft diepe indruk gemaakt. Zelf spreekt ze van 'ontwortelen'. “Van de ene op de andere dag krijg je te horen dat je moet vertrekken en alles achter je moet laten. Dat is heel moeilijk. Toch staan die eerste tien jaar in Afrika in mijn geheugen gegrift. Doordat ik het leven daar mis, voedt het mij. Deze jaren vormen een bron van inspiratie. Ik ben constant met mijn oorsprong bezig.”

In Parijs studeert Essamba filosofie en dans. Wanneer de liefde haar naar Nederland brengt gaat er een wereld open. Ze begint met fotografie als hobby en al snel ontstaat de wens om fotografie te studeren. “Het was niet makkelijk om fotografie te studeren. Mijn ouders stimuleerden mij om een 'normale' studie te doen en hadden niets met kunst.” Op de fotovakschool in Apeldoorn maakt Essamba kennis met de technische en theoretische kant van fotografie. “Ik had ook kunnen studeren aan de Rietveld Academie of een andere kunstopleiding kunnen volgen, maar ik wilde echt de basis van fotografie leren. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met materiaal en producten. Ik wilde de kunstrichting op, maar ik had een duidelijk idee dat kunst niet te leren is. De technische vaardigheden kun je leren, maar het talent niet. Je hebt het of je hebt het niet.”

Essamba werkt met thema's die gebaseerd zijn op het dagelijks leven. “De foto's die ik maak vormen een soort zelfportret, ook al ben ik zelf niet in beeld. De thema's hebben betrekking op mijzelf. Ik maak veel gebruik van zwart-wit, dat verwijst naar mijn dagelijks leven als zwarte vrouw in een blanke wereld. Voor mij is het maken van deze foto's de ideale manier om contrast, harmonie en tegenstellingen uit te beelden.”

Op haar foto's staan donkere vrouwen afgebeeld die uiteenlopende emoties uitstralen. Essamba presenteert krachtige vrouwen, maar tegelijkertijd zit er in sommige van haar portretten een soort droefheid. Met haar portretten probeert ze stereotypen te doorbreken. “In de media zie je weinig beelden van zelfbewuste Afrikaanse vrouwen. Je ziet vrouwen die afhankelijk of onderdrukt zijn. Ze zitten opgesloten in hun rol van moeder of echtgenoot. Ik ben ook moeder en echtgenoot maar dat niet alleen. Ik had ook vrouwen met mooie gewaden kunnen fotograferen die een kind op hun rug dragen en een mand op het hoofd, maar ik vind het belangrijk om een ander beeld te laten zien.”

“Veel mensen denken dat mijn werk voornamelijk in Afrika is gemaakt, maar negentig procent van de foto's nam ik in Amsterdam.” Haar laatst uitgekomen fotoboek Voiles et Devoilements is wel in Afrika gemaakt, op Zanzibar. “Ik was een week op Zanzibar om te exposeren en had helemaal geen plannen om te fotograferen. Ik raakte echter geïnspireerd door de gesluierde vrouwen op het eiland waardoor ik toch ging fotograferen.”Voiles et Devoilements toont kleurrijke gesluierde vrouwen tegen de achtergrond van een parelwit strand, waarbij de vrouwen een trots uitstralen die benadrukt wordt door de sluier.

Essamba exposeerde voor het eerst in 1985 in Amsterdam. Daarna volgden meerdere exposities in Europa en Amerika. Ook is haar werk regelmatig te zien in haar geboorteland Kameroen. “Het kostte tijd voordat mijn werk daar begrepen werd, omdat kunstfotografie nog niet zo bekend is in Afrika. Ik ben steeds blijven tentoonstellen zodat mensen gewend raken aan mijn werk. Vrouwen herkennen zich in mijn werk. Dat vind ik een heel mooi geschenk. Ze zijn trots omdat ze zichzelf afgebeeld zien als sterke onafhankelijke vrouwen.”
 
Charline van Deth
 
Tot 12 juli is Essamba's werk nog te bewonderen in Musée Dapper in Parijs. Tevens exposeert zij op het Klein Karoo Nasionale Kunstefees van 4 tot 11 april in Westkaap in het dorpje Oudshoorn.
Het boek Voiles et Devoilements is te verkrijgen onder ISBN- nummer
978-2-84478-634-0 bij uitgeverij Cheminements.


<< to Magazine


more images for
Angèle Etoundi Essamba: Vrouwen herkennen zich in mijn werk: fotofotofotofoto
More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
Angèle Etoundi Essamba
http://www.essamba-art.com/

Cheminements - Voiles et Devoilements
http://www.cheminements.fr/nos-ouvrages_details.asp?choix=1167

Photography
hyperlinks index Africaserver

Cameroon
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 93 milliseconds.