Arts | Politics | Economy | Education & Sciences22 Nov 2017
artikelfotoAfrica
State of L3 - Verre verwanten
Arts, 25 Nov 2010


De Panamees-Nederlandse kunstenaar Antonio Guzman gaat met zijn steeds groter wordende kunstenaarscollectief in drie continenten op zoek naar de Afrikaanse identiteit. Dat levert fraaie kunst van jong talent op.
In Afrika, Europa en Latijns Amerika vraagt Guzman jonge kunstenaars om werk te maken voor zijn ‘ongoing’ project The state of L3. Steeds werkt hij ter plekke met nieuwe kunstenaars samen, steeds neemt de tentoonstelling in een andere locatie een andere gedaante aan. Is er sprake van een collectieve Afrikaanse identiteit, en zijn er overeenkomsten in de beeldtaal van Afrikanen die verspreid over de hele wereld wonen?
 
Ja, zegt Guzman in Galerie 23 in Amsterdam, waar de Nederlandse tentoonstelling eind juni opende. In mei deed The State of L3 al de biënnale van Dakar aan. ‘Het gebruik van de boot als symbool van migratie zie je steeds terugkeren, maar ook materialen, zoals textiel. Iemand kan over een bepaalde stof roepen: ‘Dat is typisch Braziliaans!’ maar dan blijk je die ook in West-Afrikaanse kunst te zien. Verder zijn kunstenaars op verschillende plekken op het idee gekomen om landkaarten te gebruiken.’

Guzman zelf maakte met Ton van Beers een schip waarvan de boorden uit kofferdeksels bestaan. Het schip zweeft hoog boven de galerievloer. In de kofferdeksels aan de voor- en achterzijde zijn gaten gemaakt, zodat het een kijkdoos wordt waardoor je de binnenkant van de boot kunt zien. Daar hangen stukjes wereldkaart aan draadjes, met plekken waar Afrikanen zijn beland: Saoedi-Arabië, Argentinië, Spanje, ga zo maar door.

Er zijn meer kijkdozen, zoals de scheepsschoorsteen waar een kaartje van Guzman aan hangt waarop hij bezoekers uitnodigt naar binnen te kijken voor een transatlantic utopia – binnen groeien plantjes. Van Abdulaye Armin Kane uit Senegal is er een kleine maar fijne installatie met een houten bootje waarop een ontroerende Zé Pelintra staat: de Braziliaanse geest van Afrikaanse oorsprong die de gedaante aanneemt van een zwarte dandy in wit pak met witte Panama-hoed.

Ook een aantal jonge Nederlandse kunstenaars neemt deel aan het collectief. Onder het grote schip ligt de Nederlands-Curaçaose dichter Quinsy Gario een gedicht te schrijven op een zwart kleed. Later op de middag doet hij een ‘spoken word’ performance; Gario blijkt een getalenteerde, deels improviserende woordkunstenaar, met gevoel voor klank en humor. Van Lars Borm, die net zijn eindexamen-VWO heeft gehaald, hangt een overrompelende, 5 meter hoge graffiti van een Black Panther-icoon. Vormgever en illustrator Raul Balai, Nederlands-Surinaams, maakte een even grote graffiti van een lama met struisvogelvleugels, wat aan de vermenging van Latijns-Amerika en Afrika doet denken.

Het is bewonderenswaardig dat Guzman in al die landen (het project gaat nog in wisselende gedaantes naar Antwerpen, Brazilië, Panama en Denemarken) zoveel jong talent aan zich weet te binden. De zoektocht naar hun Afrikaanse wortels lijkt een momentopname - maar wel een fascinerend.
 
Fenneken Veldkamp
 
Van 26 november 2010 tot en met 30 januari 2011 is The State of L3 van collectief Pan African Contemporary Arts & Film Collective te zien in het Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen, onder de titel LONELY AT THE TOP: Parallel Doors of Perception. Het project was eerder te zien op de Biënnale van Dakar, in Galerie 23 en Smart Project Space in Amsterdam en in galerie Sanaa in Utrecht. Voorjaar 2011 trekt het collectief naar Galleri Image in Kopenhagen.

Zie www.stateofl3.com voor meer informatie.

De foto's bij dit artikel zijn van Fenneken Veldkamp.


<< to Magazine


more images for
State of L3 - Verre verwanten: fotofotofoto
More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


More in Africa:
The Book, the Authors and the Lecture
More information on Contemporary African Art since 1980, the authors Okwui...

2000 - 2009 & Conclusion
Ghada Amer, another work by El Anatsui, Yto Barrada, Julie Mehretu, a much...

1980 - 1989
Why did we take 1980 as the point of departure? 1980 for us is a frame of...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
State of L3
http://www.stateofl3.com/

State of L3 - Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen
http://www.muhka.be/toont_beeldende_kunst_detail.php?la=nl&id=3077

State of L3 - Galerie 23
http://www.de40eurogalerie.nl/expo.html?id=23&xp=589

State of L3 - Smart Project Space
http://www.smartprojectspace.net/exhibitions/65.xml

Galerie Sanaa
http://www.galeriesanaa.nl/tentoonstelling_7.php

Arts and Culture
hyperlinks index Africaserver

Africa
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 98 milliseconds.