artikelfotoZuid-Afrika
Afrikaaps
Kunst, 11 Oct 2011


De Zuid-Afrikaanse hiphop-opera Afrikaaps was vorig jaar al in eigen land te zien. Een verzameling rappers, dichters, dansers en zangers uit Kaapstad vertelden in de voorstelling het verhaal van hun moedertaal, het Kaapse Afrikaans. Het leverde volle zalen op en juichende recensies: 'spectacularly successful’, ‘exciting and engaging, funny and inexpressibly entertaining’.
 
Een niet te missen voorstelling, zou je denken, en toen bekend werd dat Afrikaaps ook enkele weken door Nederland zou gaan toeren was d'Afriqueer als de kippen bij. Niet als enige trouwens, want de Stadsschouwburg (Amsterdam, 4 oktober) was tot de nok toe gevuld met een zeer enthousiast publiek.

Dat publiek kreeg een voorstelling voorgeschoteld die wisselende gevoelens opriep. Er loopt heel wat talent rond in de Kaap, zou de voornaamste conclusie kunnen zijn. Bijvoorbeeld een geweldige streetdancer, een Michael Jackson-lookalike die engelachtig kan zingen, een rapper met het meest schurende stemgeluid aller tijden, en de absolute ster van de avond, Jitsvinger, een rapper en verhalenverteller die qua performance met kop en schouder boven de rest uitsteekt.

Ze worden ook nog ondersteund door goede muzikanten, waaronder een pianist die sterk aan de legendarische Kaapse pianist Abdullah Ibrahim doet denken. En er is Nederlandse inbreng, in de vorm van rappers Akwasi Ansah (Zwart Licht) en Def P, de man die in een grijs verleden furore maakte bij de Osdorp Posse.

Op papier genoeg ingrediënten voor een geweldige avond, maar het komt er niet helemaal uit. De voorstelling zit hier en daar rommelig in elkaar en veel rappers zijn nogal onverstaanbaar, ook omdat de broodnodige ondertiteling vaak niet synchroon loopt.

Erger is dat de enscenering en de teksten van Afrikaaps regelmatig doen denken aan een veredelde schoolmusical. Het is leerzaamheid troef, en dat idee wordt versterkt door de SchoolTV-achtige filmpjes waarin onder andere Adriaan van Dis uitlegt hoe het Afrikaans nou eigenlijk is ontstaan. Dieptepunt is een scene waarin een arme Afrikaan door de Nederlanders bestolen wordt van twee jute zakken waarop in grote letters Taal en Land staat geschreven. Subtiel is anders.

Wie zich door dat soort scenes niet uit het veld laat slaan kan een geweldige avond tegemoet zien. Het zeer gemengde Amsterdamse publiek stond na afloop in ieder geval op de banken voor de helden van de avond: Jitsvinger, Blaq Pearl, Bliksemstraal, Moenier Adams, Jethro Louw en Emile Jansen. Namen om te onthouden, ondanks de gebreken van deze show.
 
Anont Stolwijk
 
Afrikaaps is nog tot 15 oktober te zien in verschillende theaters in Nederland. Meer informatie hier.

<< naar Magazine


Meer in Kunst:
Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...


Meer in Zuid-Afrika:
Xai Xai Lounge - township café's in Amsterdam en Den Haag
Xai Xai Lounge is de centrale ontmoetingsplek van het festival met een...

Kliptown Stories. Verhalen van Zuid-Afrika
Gespreksleider Stephan Sanders spreekt met gasten van het festival: regisseur...

Township Café - Xai Xai Lounge
In het (gratis toegankelijke) townshipcafé komt alles bij...


Magazine actueel:
Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...

Samen door Mandela: Zondag 15 december 2013 Stadsschouwburg en de Melkweg, Amsterdam
‘Samen door Mandela’ wil met u...


Sites bij dit artikel:
The Glass House (productiemaatschappij)
http://www.theglasshouse.nu/projecten/afrikaaps-2/

Theater/dans
hyperlinks index Africaserver

Muziek
hyperlinks index Africaserver

Zuid-Afrika
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 102 milliseconds.