Arts | Politics | Economy | Education & Sciences24 Nov 2017
artikelfotoMorocco
Mohamed Bouyzgarne - Het slordige uiterlijk van de binnenkant
Arts, 1 May 2007 - SBK Galerie 23
Mohamed Bouyzgarne

“Ik ben niet geïnteresseerd in uiterlijk. Esthetisch of niet, dat is niet belangrijk. Ik wil weten wat er onder zit of wat er achter zit. Dat is eerlijk” zegt Bouyzgarne met een zekere felheid.
 
De aanleiding is mijn bezoek aan een tentoonstelling die hij onlangs had in het gebouw van de deelraad in de Kinkerbuurt in Amsterdam West.

Hij presenteerde er een serie werken die het beste gekwalificeerd kan worden als wandsculpturen. Ze zijn opgebouwd uit bestaande stukken stof of kleding. Willekeurig afgescheurd of afgeknipt, binnenstebuiten gedraaid, aan elkaar genaaid en geprepareerd met lijm en verf zodat ze een zekere hardheid hebben gekregen. Vervolgens heeft hij ze beschilderd of, omdat ze nog vochtig waren, doordrengd met verf. De kleuren zijn ingehouden, niet per se op elkaar afgestemd of om andere compositorische redenen gekozen. Ze willen niet verbeelden, ze willen geen inhoud aan de werken geven. De sculpturen zijn verschillend van afmeting. De ene is vuistgroot, de andere eist ruimte op. Op welke gronden die formaatkeuze is gemaakt wordt niet onmiddellijk duidelijk. Het merkwaardige is, dat ze allemaal, groot en klein, een enorme presentie hebben.

Door hun grilligheid in vorm en door de ogenschijnlijk achteloze manier waarop ze zijn samengesteld, roepen ze allerlei associaties op en geven ze de kijker alle kans zijn fantasie de vrije loop te laten. Voor mij hebben ze een sterk poëtische lading. De gekozen ‘woorden’ zijn poli-interpretabel, de manier waarop ze de ‘bladzijde’ vullen maakt allerlei combinaties mogelijk. De Vlaamse dichter Paul van Ostaijen zou ze zonder twijfel bewonderd hebben.

Voor Mohamed Bouyzgarne is het kunstenaarsschap één groot experiment. Hij praat niet over zijn werken als “af” of “voltooid”. Het zijn stappen die naar volgende stappen leiden, fases die in volgende fases overgaan, wegen zonder eindpunt. Die opstelling verklaart waarom hij zoveel verschillende soorten werk maakt. Iedere keer weer zoekt hij naar de vorm die het beste aansluit bij wat hij wil overbrengen. Een sculptuur, een videotape, een installatie, een schilderij, een tekening, het maakt hem niet uit. Hij laat zich niet vastleggen en hij laat zich al helemaal niet in een hokje plaatsen. Daarmee zou hij zijn kunstenaarsschap tekort doen.

Het mag daarom niet verwonderen dat hij bijvoorbeeld in zijn videowerken wel voor een duidelijke inhoud kiest. Video is voor hem kennelijk een medium waarin hij een verhaal kan en wil vertellen. Soms vraagt hij zelfs een acteur om het verhaal voor hem te spelen. Dan is hij meer regisseur dan kunstenaar. In een andere video zijn herinneringen aan een populaire Marokkaanse rockgroep de bindende factor in een verhaal waarin nostalgie, heimwee, pijn en trots om voorrang strijden. Opvallend is opnieuw, dat het hem niet om gelikte beelden gaat. Het gaat hem om waar die beelden voor staan. De binnenkant telt, de rest is secundair.

Mohamed Bouyzgarne woont al een tijd in Nederland. Hij spreekt de taal en is hier grotendeels opgeleid. Hij heeft vooralsnog niet de intentie naar zijn geboortegrond terug te keren. Het is daarom gevaarlijk naar de Marokkaanse oorsprong in zijn werk te zoeken. Zelfs in de werken die het meest loslaten over hemzelf, zijn videowerken, zijn het eerder universele gevoelens die hij ter sprake brengt dan specifiek Marokkaanse. Het is wel tekenend dat zijn manier van werken aansluit bij die van veel Afrikaanse kunstenaars.

Deze gaan vaak uit van bestaand materiaal, materiaal dat in hun directe omgeving soms letterlijk voor het oprapen ligt. Deels uit nood geboren, deels vanuit een bewust gekozen houding. Het materiaal moet spreken, het hoeft niet te verleiden. Het moet de ‘boodschap’ overbrengen, het hoeft de ‘boodschap’ niet te verkopen.

Aan het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw reageerden kunstenaars op de haast rigide ideeënkunst van hun voorgangers door voor zichzelf een grote vrijheid op te eisen. Ieder medium was toegestaan, iedere uitdrukkingsvorm had recht van spreken, grenzen tussen de disciplines werden opgeheven, heilig ontzag maakte plaats voor appropriation. Die mentaliteit zorgde voor een broodnodige verandering in de beeldende kunst. Die mentaliteit is echter goeddeels historie geworden.

In het werk van Mohamed Bouyzgarne zie ik die experimenteerdrift weer opkomen. Niet gehinderd door regels en afspraken zoekt hij naar oorspronkelijke manieren om zijn verhaal te vertellen, zonder de kijker de vrijheid te benemen er zijn eigen uitleg aan te geven. Dat soort onaangepaste kunstenaars zijn weer hard nodig.
 
Rob Perrée
 
De tentoonstelling wordt op 6 mei om 16.00 uur geopend door Mw. Samira Bouchibti (Tweede Kamerlid PvdA) in aanwezigheid van de kunstenaar, student Rietveld Academie (voordien l’École Superieure des Beaux Arts in Casablanca).
Het eerste exemplaar van de nieuwe publicatie van Bouyzgarne wordt gepresenteerd.
De tentoonstelling duurt van 6 tot en met 27 mei
Galerie 23 - Nieuwe Herengracht 23 - 1011 RL Amsterdam


<< to Magazine


more images for
Mohamed Bouyzgarne - Het slordige uiterlijk van de binnenkant: fotofoto
More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


More in Morocco:
Entrepreneurial Decisions across Borders
Third International Policy and Expert Meetingon November 22nd 2006:...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
SBK Galerie 23
http://www.de40eurogalerie.nl/expo.html?id=23&xp=205

Museums
hyperlinks index Africaserver

Morocco
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 94 milliseconds.