Arts | Politics | Economy | Education & Sciences19 Nov 2017
artikelfotoTanzania
Computerles in uitvoering: Kishumundu middelbare school in Tanzania
Education & Sciences, 31 July 2007 - Stichting VIAfrica
Schoolhoofd James Kiwara voor het schoolbord met excel-aantekeningen in het computerlokaal

Kishumundu is één van de projectscholen van Viafrica even buiten Moshi, Tanzania. De plaatsvervangend directeur is een tijd ‘spokesman’ voor ICT geweest en woonde alle trainingen en seminars bij. Een gesprek over CLASSworks en over een computerlokaal dat Viafrica een jaar geleden heeft geïnstalleerd.
 
Na ongeveer 45 minuten rijden over een hobbelige bergweg die leidt langs bananenbomen en koffieplantages, kom je aan op deze middelbare school. Kishumundu heeft een bescheiden omvang: slechts 325 leerlingen volgen hier hun onderwijs. De samenwerking tussen deze school en VIAfrica is vanaf het begin goed verlopen. De plaatsvervangend directeur is een tijd ‘spokesman’ voor ICT geweest en woonde alle trainingen en seminars bij. Daarnaast onthaalde Kishumundu verschillende bezoekers van VIAfrica zeer gastvrij: koffie, thee en soda staan hier altijd klaar.

Anderhalf jaar geleden besloot Kishumundu een aanvraag in te dienen voor deelname aan CLASSworks.
Waarom wilden jullie graag mee doen?
“We leven in een globaliserende wereld en het is onmogelijk om aan ICT te ontsnappen. We kennen vrijwilligers uit Duitsland, Engeland, VIAfrica uit Nederland… We hebben het internet nodig voor informatie en uitwisseling en we kunnen niet toelaten dat onze studenten achterblijven. Leerlingen kunnen via het internet veel up-to-date informatie verzamelen en bewaren: bibliotheken worden steeds minder belangrijk. Boeken, readers en lesmateriaal komen allemaal beschikbaar via het internet. Kinderen met een certificaat in computerkennis verhogen bovendien hun kans op werk. In onze moderne veranderende wereld speelt computerkennis een belangrijke rol in onderwijs, maar ook in de medische sector en de ontwikkeling van andere sectoren.”

Op welke manier zijn de ouders bij de computerlessen betrokken?
“Met medewerking van de ouderraad is er geld bij elkaar gebracht om de inrichting van het klaslokaal te financieren. Kishumundu is een community school wat betekent dat de gemeenschap de school zelf gebouwd heeft en dat ouders ervoor zorgen dat de school blijft draaien. Het zijn ook de ouders die de schooldirecteur aanstellen. Voor alles wat ik doe, vraag ik hun toestemming. Dus toen ik voorstelde om mee te doen aan jullie project hebben ze eerst uitgebreid overlegd. Daarna is er geld ingezameld. Toen het computerlokaal eenmaal geïnstalleerd was, was het wel lastig om uit te leggen dat er nog geen internet was. Mensen hier denken meteen aan internet als ze aan computers denken, maar computers hebben ook hele andere toepassingen.”

Hoe zit dat precies met het internet?
“De kosten voor de installatie van bijvoorbeeld een internettoren zouden we met een inzameling wel eenmalig op kunnen brengen. Maar het bedrag voor de maandelijkse aansluiting is hoog, en bovendien één van de doorlopende kosten. Momenteel geven we theorieles op school en gaan zo nu en dan met onze studenten in de bus naar Moshi naar een internetcafé.”

Dat is wel een creative oplossing!

Zijn er andere zaken waar Kishumundu tegenaan is gelopen bij de implementatie van computer lessen?
“De syllabus is heel erg ambitieus: zowel voor docenten als voor leerlingen. Het accent ligt meer op de theorie dan op de praktische vaardigheden. Dat zie je ook terug op de opleidingen van de ICT leraren, waarin vooral aandacht is voor theoretische aspecten. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht die moeilijk te doorbreken is.”

Eerlijk gezegd maakte VIAfrica zich in het begin een beetje zorgen over de computerlessen, omdat de deelnemers aan onze training nog weinig ervaring hadden met computers. Maar aan het begin van dit jaar ontdekten we tot onze verrassing dat u een nieuwe en goede ICT docent aangenomen heeft. Was het moeilijk om iemand te vinden, of zijn we zelf te ongeduldig geweest?
“Wel, we zijn inderdaad in februari van dit jaar pas echt met computerlessen begonnen. Onze computerdocenten zijn hun lessen nog aan het ontwikkelen – vanaf de volgende termijn zullen we echt volgens de syllabus les geven. Het was lastig om een goede computerdocent te vinden. Op onze leraaropleidingen studeren leraren af in twee vakken. Vaak is ICT dan ook niet de specialisatie, maar een onderliggend vak geweest. Als een professionele leraar heb je echter meer kennis nodig dan dat de syllabus voorschrijft. De afwezigheid van een geschikte leraar ligt dus niet alleen aan het schoolmanagement, maar heeft ook te maken met het gebrek aan computerkennis binnen de overheid. De leraar die we nu hebben is een oud-student van onze school. Hij heeft één jaar en twee maanden computercursussen gevolgd. We zijn heel blij dat we hem hebben. Hij ontwikkelt zelf zijn lesmateriaal: voor iedere les schrijft hij een pamflet. Onze ICT docent heeft dus alleen niet de docentenopleiding gedaan. We zouden graag meer computer trainingen willen voor onze leraren.”

Hoe is dat nu: is ICT iets dat in de hele school leeft, of ligt het onderwerp heel erg bij de computerdocent alleen?
“Onze school werkt op het moment toe naar het aanbieden van zes-jarig middelbaar onderwijs (‘A-level’), naast het huidige vier-jarig onderwijs (‘O-level’). Dit betekent onder andere dat er nieuwe jonge leraren bij het team zullen komen. Zij hebben computercursussen gevolgd tijdens hun opleiding, dus ik denk dat er langzaam wel wat zal veranderen.”

En werken jullie samen met andere scholen op het gebied van ICT?
“De headmaster meeting en de trainingen hebben ons de mogelijkheid geboden om met andere scholen te praten, maar in andere overleggen, zoals regionale meetings of vergaderingen in de Diocese is ICT nog geen onderwerp. Onze nieuwe computerdocent heeft nog geen VIAfrica-training bijgewoond, dus die heeft ook nog niet met andere scholen gesproken.”

Hoe beschrijft u de verhouding met het VIAfricaservice center?
“We zijn blij met de trainingen en het headmaster seminar. Ook hebben jullie in het begin een paar keer terug moeten komen omdat we problemen hadden met de stroomvoorziening (red.: de bedrading was te licht dus sloeg het vuur door de stopcontacten tijdens de installatie van de computers). We zijn blij met jullie assistentie.“

Kishumundu is van harte welkom.
“En zo is VIAfrica.”
 
Inge Wijts en Liesbeth Hofs
 
Stichting VIAfrica ondersteunt onderwijsorganisaties in Afrika in het gebruik en beheer van ICT.

Bovenstaand artikel is - met dank - overgenomen uit het VIAfrica newsbulletin van juli 2007


<< to Magazine


more images for
Computerles in uitvoering: Kishumundu middelbare school in Tanzania: fotofoto
More in Education & Sciences:
African Thesis Award 2011 - Call for Submissions
Are you interested in Sub-Saharan...

The Dark Continent
The prettiest sky at night in the world...

Thesis on Sexual Violence Against Lesbian Women in South Africa
South Africa was the first state...


More in Tanzania:
Tanzanian students produce magazine on architecture and the city
The 2012 spring issue of the ArchiAfrika newsletter pays much attention to...

Mayworld in East Africa - Videoblogs
As May world turnsYou can follow the first steps in my life as a video...

Grzimek's Heritage
Professor Bernhard Grzimek died 20 years ago on 13th March 1987. He first came...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
VIAfrica - Venture Intelligence Africa
http://www.viafrica.org

Other education
hyperlinks index Africaserver

Internet and communication
hyperlinks index Africaserver

Kids
hyperlinks index Africaserver

Tanzania
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 93 milliseconds.