Arts | Politics | Economy | Education & Sciences21 Nov 2017
artikelfotoCameroon, Kenya, Malawi, Mozambique, Tanzania, Zambia, Zimbabwe, South Africa
Leoni en haar 'dochters'
Arts, 16 Mar. 2010 - redactie Africaserver Magazine
Oefening tijdens workshop

Wie de dagverslagen van Leoni Jansen bekijkt, begrijpt waarom ze straalt als ze praat over Afrika en de 12 zangeressen in haar nieuwe show ‘Daughters of Africa’. Met deze voorstelling die onlangs in première is gegaan wil Leoni vooral schoonheid en inspiratie uitstralen. En kracht, gedrevenheid en optimisme. Kenmerken die ook Leoni typeren.
 
Het is een paar dagen voor de eerste try-out. De voordeur van haar Haarlemse woning gaat open. “Kan je er langs?”, vraagt Leoni. In de gang staan dozen van Ikea. “Mijn zoon gaat op kamers wonen, vandaar.” Ze snelt naar boven om nog even een mailtje te versturen. Twee minuten later maakt ze koffie in de keuken die grenst aan de serre. Espresso of cappuccino? Ja, je lijkt me wel iemand voor cappuccino.

De woonkamer straalt rust uit. De inrichting is prettig ‘basic’ met aardse tinten. En het is stil. Je hoort weinig van de omgeving. “Toch wil ik nog rustiger gaan wonen. Dat komt door mijn drukke leven. Ik heb een rustige basis nodig, net zo goed als dat ik acht uur slaap per nacht nodig heb. Dat weet ik van mijzelf.”

Maakzin

Sinds de twee theatershows met Gerard Cox en Simone Kleinsma in 1977/1978, het begin van haar carrière, is er veel gebeurd. Van het presenteren van televisieprogramma's en het jeugdjournaal tot het regisseren van theaterfestivals en –shows, het uitbrengen van cd’s en optredens met haar eigen band. Nu regisseert ze gemiddeld zes maanden per jaar en treedt ze de andere helft van het jaar zelf op. Ze beschikt over een enorme 'maakzin' en 'heel veel energie'. De première van ‘Daughters’ is nauwelijks voorbij, het volgende project staat al in de steigers. Op 2 april gaat 'She Got Game XL' op toernee.

Voor de productie van ‘Daughters of Africa, the Hope of a Continent!’ gingen Leoni en theaterproducent Peter Ultee zes weken naar Afrika. Tientallen vrouwen in de leeftijd van 17 tot en met 28 jaar uit acht verschillende landen kwamen af op de audities. De 12 gelukkigen werden geselecteerd op persoonlijkheid, stem, gevoeligheid en 'open staan voor'. "De kwaliteiten verschilden enorm. Sommigen hadden een musical-achtergrond, maar vaak was de enige ervaring dat ze hadden gezongen in een kerkkoor."

"Ook waren er karakter- en cultuurverschillen. Zo zijn er geen vrouwen uit Zanzibar. Die zijn te gesloten doordat hun ontwikkeling nog steeds wordt afgeremd. Dat verander je niet zomaar".
Anderen zag ze tijdens de workshops opbloeien. “Het was alsof plotseling iets mocht. Een enorme power kwam naar boven.” En met grote ogen: “Tijdens de show zingt een vrouw uit Kameroen. Wat een strot!”.

Afrika draait op vrouwen

Volgens Leoni is het niet makkelijker werken met vrouwen dan met mannen. “In mijn werk weet ik waar ik het over heb. Het is een gevoel dat ik overbreng. Mensen zien dat mensen vooruitgaan. Een ingreep is een verbetering. Je wordt alleen gerespecteerd als je dat kan.” Op de vraag naar het waarom van de keus voor vrouwen, antwoordt ze: “Afrika draait vrouwen.”

Sommigen hadden een flinke reis afgelegd voor de auditie, problemen gehad met bijvoorbeeld een visum en vielen af. "Natuurlijk was het soms moeilijk afscheid te nemen. Je leert de deelnemers tenslotte goed kennen en krijgt een band met ze. Maar je wordt niet gelukkig in een productie waar je onderaan hangt. Niemand is met lege handen naar huis gegaan. Alle vrouwen hebben de ervaring van de workshops en een diploma ontvangen."

De liefde van Leoni voor Afrika ontstond zo’n negen jaar geleden toen ze Zuid-Afrika bezocht. “Ik herkende iets. Ik kan daar dansen en zingen wat ik wil. Alles is basaler.” Toch heeft ze nooit overwogen in Afrika te gaan wonen. “In Nederland heb ik de kans gekregen om zo ver te komen. Dat was in Afrika nooit gebeurd. Bovendien blijf ik een witte vrouw op het Afrikaans continent.”

Aanstellen

Zelf zegt ze streng te zijn. “Sommigen kunnen zich geweldig aanstellen en lijden.” Met handgebaren en een duidelijke gezichtsuitdrukking ondersteunt Leoni haar woorden. “Hoofdpijn is voor mij geen excuus om niet of te laat op een les te komen. Dat was voor sommigen wennen, maar daar ben ik heel strikt in. Pas met 38,5 graden koorts heb je een reden om in bed te blijven. Anders bereik je niets.”

Emoties liggen in Afrika aan de oppervlakte. Ook de leeftijd speelt een rol. “Je werkt met relatief jonge meiden die flink kunnen ruziën.” Schelden tolereert Leoni niet. “Ik wil dat ieder respect toont voor elkaars cultuur. Tijdens een rollenspel om elkaar beter te leren kennen, herkende iedereen direct dat verminking werd uitgebeeld. Daarop heerst geen taboe in tegenstelling tot aids en homosexualiteit. En daar krijgen ze in Nederland toch mee te maken.”

Bijbelklasje

“Voor sommigen leek de stap te groot. Zo wilde één afhaken, omdat ze volgens haar geloof op zaterdag niet mocht werken. De overige meiden hebben haar tijdens een bijbelklasje dat ze onderling hadden gevormd overgehaald te blijven. De meiden leren van elkaar en steunen elkaar. Dat is de kracht.”

Leoni (1955), zelf ouder van twee kinderen, is als een moeder voor de jonge deelnemers. “Veel hebben zelf geen ouders meer of zijn zelf al moeder. De tweeling van een 16-jarige zangeres wordt opgevangen door de familie terwijl zij vijf maanden in Nederland verblijft. Ze doet het voor een betere toekomst van haar gezin en de gemeenschap.”

De artiesten krijgen betaald volgens Nederlandse maatstaven. Dat legt op hen een zekere druk vanuit de Afrikaanse gemeenschap waar alles wordt gedeeld. Tegelijk levert de familie ook een enorme bijdrage. Zij staat financieel garant tijdens het verblijf in Nederland om zeker te weten dat de meiden teruggaan naar Afrika.

Toernee

Leoni leerde Peter Ultee, de producer, kennen voor de productie van ‘African Mama’s’, een show die vijf jaar in Nederland heeft gespeeld. Dat plan bestaat ook voor ‘Daughters’, plus een toernee door Afrika. “Het is ongelofelijk wat Peter allemaal heeft geregeld en zelf investeert. Als je in Nederland meer dan 80 optredens hebt, denkt iedereen: “Die heeft geld zat. Die redt het wel.” Het zou prettig zijn als er een beetje sponsoring zou zijn, al zijn het de vliegtickets.” Als tijd geld is… Leoni moet door, naar haar volgende afspraak.
 
© Karen Ilse Niessen
 
De tournee van Daughters of Africa trekt door heel Nederland en is tot eind mei 2010 in diverse theaters te zien. Zie de speellijst in de rechterkolom.


<< to Magazine


more images for
Leoni en haar 'dochters': fotofotofotofoto
More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


More in Kenya:
Wangari Maathai: "Nobody knows everything, you only learn by making mistakes"
In the 1970s, biologist Dr. Wangari Maathai founded the Green Belt Movement, a...

People fighting for food - Arjen Westra's weblog from Nairobi
Arjen is freelance Africa journalist, traveling the continent and publishing...


More in Malawi:
Three new ASC publications
Late 2006 three new Research Reports have been published by the African Studies...


More in Tanzania:
Tanzanian students produce magazine on architecture and the city
The 2012 spring issue of the ArchiAfrika newsletter pays much attention to...

Mayworld in East Africa - Videoblogs
As May world turnsYou can follow the first steps in my life as a video...

Grzimek's Heritage
Professor Bernhard Grzimek died 20 years ago on 13th March 1987. He first came...


More in Zimbabwe:
The Great Escape - Interview with Denton Chikura and Tonderai Munyebvu
Late May and early June, two Zimbabwean actors, Denton Chikura and Tonderai...

A Zimbabwean refugee camp in a downtown Jo'burg church
Three weeks ago I visited the Methodist Church of Southern Africa in downtown...


More in South Africa:
Art and the hell of the African underworld at Holland Festival - Interview with Brett Bailey
For the past 14 years, the South African director Brett Bailey and his company...

A Zimbabwean refugee camp in a downtown Jo'burg church
Three weeks ago I visited the Methodist Church of Southern Africa in downtown...

Thesis on Sexual Violence Against Lesbian Women in South Africa
South Africa was the first state worldwide that placed sexual orientation under...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
Website Leoni Jansen
http://www.leoni.nl/site/projects/

Pauw en Witteman
http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=15668&tx_ttnews[backPid]=111&cHash=046bc9d4c6

Daughters of Africa
http://www.vdbtheater.com/daughters.html#/daughters

speellijst - Daughters of Africa
http://www.vdbtheater.com/blog/index.php?view=categoryevents&id=14%3ADaughters+of+Africa&option=com_eventlist&Itemid=110

Women
hyperlinks index Africaserver

Theater/dance
hyperlinks index Africaserver

South Africa
hyperlinks index Africaserver

Tanzania
hyperlinks index Africaserver

Malawi
hyperlinks index Africaserver

Kenya
hyperlinks index Africaserver

Cameroon
hyperlinks index Africaserver

Mozambique
hyperlinks index Africaserver

Zimbabwe
hyperlinks index Africaserver

Zambia
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 211 milliseconds.