Arts | Politics | Economy | Education & Sciences19 Nov 2017
artikelfotoMozambique
Een geslaagd gemengd huwelijk - nieuwe schilderijen van Olga Dengo (Mozambique)
Arts, 2 Nov. 2010 - Galerie 23
Olga Dengo - In God we trust

Op een oranjeroze, expressionistisch geschilderde ondergrond lijken zich figuren te bewegen. Of zijn het lijnen? Of vormen die slechts aan menselijke figuren refereren? Onderop het schilderij tekent zich een horizontale blauwgroene lijn af die op een horizon of een kustlijn zou kunnen wijzen. Rechts in het midden, ingekaderd, schemert een andere vorm door. Wat is het? Een mens? Het geheel maakt een zonnige indruk. Alsof het weer een goede dag heeft. De titel van het schilderij – ‘Lente op het eilandje’ (2008) – biedt iets meer houvast, maar houdt nog steeds een deel van het geheim voor zich.
Dit werk is voor mij typerend voor de manier waarop Olga Dengo (1980) werkt.
 
Olga Dengo komt oorspronkelijk uit Maputo, Mozambique. Ze werd al jong lid van de bekende kunstenaarsvereniging ‘Núcleo de Arte’. Daar zijn vele belangrijke kunstenaars hun carrière begonnen. Daar is veel kennis en ervaring uitgewisseld. Deze creatieve en stimulerende omgeving werd haar opleiding in de schilderkunst.

In 2006 verhuist ze naar Antwerpen. In die nieuwe, totaal andere omgeving werkt ze door aan een oeuvre waarin verschillende culturen zich vermengen, waarin herkomst en huidige context een enerverend, bijzonder en soms wonderlijk spel met elkaar spelen.

Wat al haar schilderijen gemeenschappelijk hebben is dat ze een reflectie zijn van het dagelijks leven van de kunstenaar. Soms is de thematiek echt alledaags, in diverse werken geeft ze echter blijk van een onversneden engagement. Sociale ongelijkheid of politiek onrecht zetten haar aan tot reageren. Misvattingen over haar land van oorsprong laat ze niet ‘onbesproken’. Dat engagement vertaalt ze naar een universeel en vaak abstract niveau. Daarin schuilt wat mij betreft het mysterie, de verwarring en de kracht van haar werk.

Het lijkt abstract expressionistisch. Door de beweeglijke manier van schilderen. Door de opdeling in rafelige beeldvlakken. Door de manier waarop kleuren naast en tegenover elkaar worden geplaatst. Het lijkt alsof je naar een eigentijdse Richard Diebenkorn kijkt, naar een variant op Clifford Still en, in zijn meest minimale uitvoering - zoals ‘Lente op het eilandje’ – naar een verkleinde uitvoering van een Richard Tuttle. Toch doemen er in die abstractie elementen op die als betekenisgevers fungeren. Figuren, elementen uit de natuur, symbolische tekens of vormen. Die betekenisgevers worden soms ondersteund door een suggestieve, maar enigszins verklarende titel. ‘The Tree of Life’, ‘Head in Your Hands’, ‘Together’ etc.

De verwarring die haar werk sticht zit niet alleen in die persoonlijke vorm van abstractie. Ze zet de kijker ook op het verkeerde been door te spelen met zijn verwachtingspatronen. Een kunstenaar uit een Afrikaans land, traditioneel opgeleid door collega-kunstenaars, dat moet Afrikaans werk opleveren. Daar moet het exotische van de Afrikaanse cultuur uit spreken. Daar moeten de gekende religieuze, spirituele en folkloristische symbolen een hoofdrol in spelen. Daarin moet de taal van Afrika zichtbaar worden.

Het is juist de uitdaging van Olga Dengo om dat soort verwachtingspatronen door elkaar te schudden. Ze doet dat door de (vermeende) grenzen tussen Westerse en Niet Westerse kunst te slechten. Ze doet dat door open te staan voor ontwikkelingen en stromingen uit de Westerse cultuur en die te vermengen met elementen die eigen zijn aan de cultuur van haar geboortegrond.

Of het waar is weet ik niet, maar ik denk dat het niet voor niets is dat het vooral het Abstract Expressionisme is dat haar aandacht heeft getrokken. Dat was een goeddeels Amerikaanse stroming in de beeldende kunst waarin dominante blanke mannen de lakens uitdeelden en waarbij vrouwelijke collega’s soms botweg de toegang werd ontzegd (Lee Krasner, om een pregnant voorbeeld te noemen, moest zich schuilhouden achter Jackson Pollock). Dengo laat duidelijk zien dat binnen deze macho context ook vrouwen hun mannetje kunnen staan. Zelfs Afrikaanse vrouwen.

Het schilderij is hét medium voor Olga Dengo. Ik weet dat ze ook de mogelijkheden onderzoekt om zich op andere manieren uit te drukken. Wellicht geeft haar derde presentatie in Nederland daarvan de eerste resultaten te zien.
 
Rob Perrée
 
Rob Perrée (Amsterdam, oktober 2010)

De tentoonstelling bij Galerie 23 in Amsterdam is te zien van 31 oktober t/m 8 december 2010.
Klik hier en raadpleeg de website van Galerie 23.


<< to Magazine


more images for
Een geslaagd gemengd huwelijk - nieuwe schilderijen van Olga Dengo (Mozambique): fotofotofoto
More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
Galerie 23
http://www.de40eurogalerie.nl/expo.html?id=23&xp=612

Olga Dengo - Waterfront Art and Guesthouse
http://www.waterfront-art.be/lang/en/olgadengo_eng/

Galleries
hyperlinks index Africaserver

Mozambique
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 204 milliseconds.