Arts | Politics | Economy | Education & Sciences18 Nov 2017
artikelfotoEgypt
Egyptische kunstenaars geven vorm aan ervaringen van de revolutie
Arts, 13 Sep 2011


In Lessons in Revolting (15-18 september Rotterdam, 12 oktober Amsterdam) herschrijft een groep Egyptische activisten/kunstenaars haar recente geschiedenis. Met beelden, beweging, getuigenissen en muziek. De scènes die ze maken zijn een weerklank van hun persoonlijke ervaringen en gezichtspunten. Niet om te documenteren of te herdenken, maar om ervaringen te delen en te reflecteren met het publiek.
 
Lessons in Revolting is gemaakt door Laila Soliman en Ruud Gielens, samen met de Egyptische kunstenaars. Soliman woont en werkt in Caïro als onafhankelijk regisseuse en vooral ook toneelschrijfster. Theater kan volgens haar als geen andere kunstvorm emanciperen en verborgen emoties zichtbaar maken. De Vlaming Gielens is een veelzijdige theaterman - hij is regisseur, vormgever, acteur, en richtte Union Suspecte op - met als rode draad een politiek-maatschappelijke gedrevenheid.
De voorstelling is bedoeld als een onderzoek in tegenspraak. Een dagelijks veranderende voorstelling. Een poging om te rechtvaardigen dat dit niet zomaar een kunstwerk is, politiek en hedendaags, voortspruitend uit artistiek opportunisme. Hoe kun je een 'perfecte' revolutie leren die je niet verstaat?

Op de site van Lessons in Revolting is een interview te vinden met Ruud Gielens. Een paar citaten daaruit:

"Op het moment dat de opstand in Egypte begon, zaten we (Solaiman en Gielens) toevallig net in Brussel. We hebben het een dag of wat met lede ogen aangekeken en zijn toen zelf naar Caïro vertrokken. Het was een uniek moment in de geschiedenis. We móesten daar gewoonweg naartoe. Je bent daar op zo’n moment niet als toerist, zelfs niet als getuige, je maakt het mee. Na een twee, drietal weken begon het bloed te kruipen waar het niet gaan kan. Je bent toch óók kunstenaar, je kunt daar niet aan weerstaan. Laila en ik begonnen erover te praten hoe we dit moment konden vatten."

"Deze voorstelling is zowel noodkreet als verslag als verbeelding van de situatie. Maar ook: kunst die in vrijheid wordt gemaakt. Dat is voor ons in het westen misschien evident, maar onder jonge kunstenaars hier in Caïro heerst nu een enorm gevoel van bevrijding. Ze willen en kunnen nu over de toestand spreken, los van de censuur. Terwijl de censuurcommissie er eigenlijk nog steeds is. Het is meer dat ze zichzelf hebben bevrijd, ze schuwen het conflict niet meer. Dat geeft hen een enorme drive en kracht. De groep kunstenaars die meewerkt, is enorm divers. Allemaal hele geëngageerde mensen die ook actief zijn in de revolutie."

"Waar we nu naar zoeken, is een flexibel raamwerk waarbinnen we kunnen improviseren en inspelen op actuele gebeurtenissen. Een aantal van die artiesten die meewerken aan de voorstelling, mogen het land niet uit. Omdat ze dienstweigeraar zijn of om andere redenen. Ze zullen videobijdragen maken of zullen meedoen aan de voorstelling vanuit Caïro, via Skype. We willen sowieso een ‘Skypevoorstelling’ maken – zo kunnen we altijd de actualiteit het theater binnenhalen en direct reageren op zaken die net gebeurd zijn in Egypte terwijl we op tournee zijn. Maar dus ook om die artiesten aanwezig te laten zijn. Want ook het feit dat zij niet hun land uit mogen – een realiteit voor veel Egyptenaren – is deel van de voorstelling."

"In de Arabische wereld is het vormingstheater – om die term maar even te gebruiken – nog onontgonnen gebied. Terwijl theater hier tegelijk nog echt een middel is om de mensen te bereiken.
Kijk, als we met Union Suspecte in België politiek theater maken, staan we toch relatief gezien aan de zijlijn te roepen. Hier heeft politiek theater echt betekenis. Het is relevant, het kan dingen duiden. We gaan met Lessons natuurlijk geen slecht vormingstheater maken. Ik zie het als een ‘visuele politieke column’. Een reactie op de actualiteit, die je prikkelt om met een andere blik naar de gebeurtenissen te kijken. Maar dan niet op papier. Theater als een fysieke, politieke daad."
 
redactie Africaserver Magazine
 
15-18 september, Rotterdamse Schouwburg
12 oktober, Stadsschouwburg Amsterdam

Internationale recensies en artikelen over Lessons in revolting:
Daily News Egypt
Online Ahram
Cairo 360
Almasryalyoum


<< to Magazine


More in Arts:
Africa's Women Artists, a Growing Voice
Claudine Pommier sat on a stool in the...

Francis Kéré - Philosopher, Activist, Architect
One of the most remarkable articles in...

Jews of Nigeria - interview with filmmaker Jeff Lieberman
An image of a hut in the African forest...


More in Egypt:
2013 Prince Claus Laureate Ahmed Fouad Negm has passed away
RIP Egyptian poet and this year's Prince Claus Prize-winner Ahmed Fouad Negm...


Currently in the magazine:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...

Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites for this article:
Lessons in Revolting
http://lessonsinrevolting.com/

Politics and Society
hyperlinks index Africaserver

Theater/dance
hyperlinks index Africaserver

Egypt
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 96 milliseconds.