artikelfotoGhana
The Sable Venus and the Black Madonnas - mixed media on paper van Godfried Donkor
Kunst, 24 Oct 2006 - SBK Galerie 23
Godfried Donkor

De tentoonstelling wordt op 29 oktober om 16.00 uur geopend in aanwezigheid van de artiest (Ghana / Londen) door kunstenaar Remy Jungerman.
De tentoonstelling duurt tot en met 26 november
 
Waar heden en verleden elkaar vinden De collages van Godfried Donkor De werken van Donkor (Ghana, 1964) zijn collages van beelden zoals de gedichten van Rimbaud en Van Ostaijen collages van woorden zijn. Ze combineren bestaande beelden en woorden, creëren nieuwe verbanden en geven er zo een nieuwe betekenis aan. Het is vooral de directheid van het medium die Godfried Donkor ertoe heeft aangetrokken. “I see collage as another form of drawing.”
De indruk zou kunnen bestaan dat Donkor, omdat hij Afrikaan is, gepreoccupeerd is door zijn afkomst. Dat is volgens hem niet zo. Voor hem bestaat er geen zwarte en blanke geschiedenis. “I am interested in telling stories about my history and areas that fascinate me, at the same time I am not telling this visual story to myself and those who share the same background as me, but to anyone who may view the piece.” Zijn keuze voor de achttiende eeuw als belangrijke inspiratiebron mag dus niet alleen gezien worden als een keuze voor een tijdperk waarin de slavernij een rol speelde, maar ook als een keuze voor een tijd “of expansion in terms of the industrialised world that we created”.

Eén van zijn series collages heeft de Madonna als thema. Pin-upachtige kleurenfoto’s van zwarte vrouwen (uit modetijdschriften of uit pornoblaadjes) heeft hij op een ondergrond van verknipte zwart-wit-pagina’s uit de Financial Times geplakt. Hij plaatst ze tegenover uitsneden uit 18de eeuwse etsen van slavenschepen. Op die manier kan hij én de kolonisatiepolitiek hekelen en tegelijkertijd kritiek leveren op de nog steeds gangbare behandeling van de vrouw als (lust)object. Omdat het in eerste instantie de provocerende foto’s van bijna naakte vrouwen zijn die de aandacht naar zijn werk trekken, voelt de kijker zich betrapt en heeft de kunstenaar in feite zijn doel al grotendeels bereikt.
Bij een andere serie plaatst hij bekende zwarte boksers in de context van slavenschepen en eigentijdse knipsels over financiële onderwerpen. Hier zet hij de positie van de slaaf tegenover de positie van de populaire zwarte sportman. Zo maakt hij de kijker bewust van de tegenstrijdige manier waarop de zwarte man wordt benaderd. Als succesvolle sporter wordt hij gevierd, als ‘gewone’ man is discriminatie nog steeds vaak zijn deel. Impliciet suggereert hij dat economische belangen het oordeel over zwarten kan veranderen.
De thematiek van de representatie van de zwarte man en vrouw is op zich niet nieuw. Amerikaanse en Engelse kunstenaars als Lyle Ashton Harris, Robert Mapplethorpe, Isaac Julien en Keith Piper hebben zich daar al mee beziggehouden. Het opvallende is echter dat, omdat Godfried Donkor gebruik maakt van bestaande beelden, zijn werken geloofwaardiger lijken te zijn.
In een aantal andere collages plaatst hij de afbeelding van revolvers en geweren op krantenpagina’s waarop aandelenkoersen staan afgedrukt. Dan veranderen ze in pamfletten, in affiches die een eenduidige boodschap proberen over te brengen. Dan suggereert alleen nog het vergeelde uiterlijk een verband met een niet nader aangeduid verleden.
Een andere variant zijn de werken waarop silhouetten van zwarte mensen op een vergeelde ondergrond staan. In rijen, als een soort pionnen. Hier lijkt Donkor de representatie van de zwarte met zijn geprononceerde of vermeend geprononceerde lichaamskenmerken te koppelen aan de silhouetportretten zoals die in de achttiende en de negentiende eeuw werden gemaakt van blanken uit de betere kringen. Een thematiek waar ook een kunstenaar als Kara Walker zich mee bezighoudt, alleen gebruikt zij de silhouet om op een ironische manier verhalen over een zwart verleden te vertellen, terwijl bij Godfried Donkor opnieuw het accent legt op de clichématige representatie van de Afrikaan.

Donkor woont in Engeland en beschikt dus over een dankbare context voor zijn werk. Hij zou graag ook Nederland ‘gebruiken’ als een bron van inspiratie. Tenslotte lenen zowel ons roemruchte verleden als ons kwetsbaar geworden heden zich daar uitstekend voor.
 
Redactie AS Magazine
 
Tekst: Rob Perrée, september 2006

Op 29 oktober: tevens de presentatie door hoofdredacteur / dichter Tiago Gomes van het Portugese blad Biblia , een special over Afrikaanse kunst.

Tiago Gomes en Biblia
Tiago Gomes (35 jaar) richtte tien jaar geleden in Lissabon het inmiddels roemruchte blad Biblia op: een tegendraadse, avant-garde publicatie dat een platform biedt aan jonge kunstenaars. In nummer 26, oktober 2006, geven een serie (internationale) artiesten hun visie op Afrika. In aflevering 9 stond Amsterdam centraal.
Het blad groeide uit tot de spil van aanverwante activiteiten als tentoonstellingen en culturele manifestaties. Tiago Gomes heeft vier gedichtbundels uitgebracht in Portugal, verschijnt regelmatig op het podium met zijn werk en met performances. Hij had gedurende enkele jaren een eigen wekelijkse radio programma


<< naar Magazine


Meer in Kunst:
Magisch Afrika - maskers en beelden uit Ivoorkust
Magisch Afrika, een schitterende...

Julidans - South African choreographer and dance company from Senegal
"At the same time we were pointing a...

Coup Fatal- uitbundige muziektheatrale ode aan de ‘sapeurs’ van Kinshasa (Congo)
Van 16 t/m 18 juni presenteert het...


Meer in Ghana:
Nollywood, voetbal, Obama en meer
Africa in the Picture heeft veel meer te bieden dan wat in de rest van de...

Laat Lodiers dit dorp in ellende storten - bericht in The Swakopmund Observer
BNN-presentator Patrick Lodiers houdt vast aan zijn plan om een Afrikaans dorp...

Een buitengewone obsessie - Afrikaanse homo’s als kop van jut in kerkelijke machtsstrijd
Als God van homo’s hield, had hij wel Adam en Steve geschapen, schamperen...


Magazine actueel:
Manecas Costa - alsnog in Nederland - win vrijkaarten
Manecas Costa, zanger, componist en...

Online expositie Afrika-foto's Frits Eisenloeffel
Sinds begin februari 2014 staat op de...

Auteur Helon Habila over Olie op water - korting voor bezoekers Africaserver
Op woensdag 19 februari komt de...


Sites bij dit artikel:
galerie 23
http://www.de40eurogalerie.nl/galerie23

Musea
hyperlinks index Africaserver

Ghana
hyperlinks index Africaserver


Processed by Apache Cocoon 2.1.7 in 106 milliseconds.