Goede verzamelaars voor weinig geld

Reggae en Senegal


Sinds een paar jaar slaagt het label Nascente erin om goede verzamelaars van Afrikaanse muziek uit te brengen. Niet alleen krakers van hits, maar ook de wat onbekendere artiesten vinden we hierop terug. Enkele jaren geleden werden we al verrast door de compilatie Kings of African Music en zijn vrouwelijke evenknie Queens of African Music.
Nu liggen de verzamelaars The Sound of Senegal en Reggae over Africa in de winkels. Twee toegankelijke verzamel-cd's, al was het alleen maar om de betaalbare prijs.

Senegal

Veel bekende namen, zoals Youssou N'Dour, Baaba Maal en Ismael Lo. Maar in tegenstelling tot veel andere verzamelaars bevat deze nu eens niet hun geëikte hits, maar minstens zo goed in het gehoor liggende nummers van hun recentere albums. De mbalax vormt de leidraad door deze verzameling, maar ook werk van enkele voor ons onbekende namen uit de griotwereld zijn het beluisten meer dan waard. Vaak zijn verzamelaars de reden om de nieuwste cd's van de betreffende artiesten aan te schaffen. The Sound of Senegal is zeker ook zo'n cd.

Reggae
Zoals van wel meer 'zwarte' muziek wordt gezegd schijnt ook reggae zijn roots in Afrika te hebben liggen. In feite kan het ook niet anders, want de makers van de muziek zijn allemaal op een of andere manier met het continent verbonden. Dat moet de achterliggende gedachte zijn geweest van de samenstellers van Reggae over Africa. De reggaesterren als Alpha Blondy en Lucky Dube hebben stuk voor stuk reggaegod Bob Marley als grote voorbeeld, maar hebben door de jaren toch een eigen geluid en een nog eigener achterban opgebouwd. Naast de eerdergenoemde veteranen komen we ook wat relatieve nieuwkomers tegen, zoals de Nigeriaanse Majek Fashek. Voor mij is het nummer met de meeste 'roots' Take it or leave it van Harley and the Rasta Family, dat klinkt als echte reggae zoals dat in het begin van de jaren tachtig op Jammdown werd gemaakt. Het meest verrassende nummer is het nummer Fire in Soweto van Sonny Okosuns uit 1978 dat uiteraard in Azania werd verboden maar desondanks in de rest van Afrika enkele miljoenen keren over de toonbank vloog. Het lange en totaal contrasterende intro en extro van het nummer doet je denken aan David Bowie uit zijn spacy-periode. Verder nog enkele nummers van artiesten die eigenlijk geen reggae-sterren van oorsprong zijn, maar die wel leuk klinken, zoals Sally Nyolo (ex-Zap Mama) uit Kameroen.

M.V., augustus 2000