NXABE (Ncg'abe Tãse)

Ncg'abe lacht als ze praat over haar acht kinderen, vier jongens en vier meisjes. "Ze zorgen dat je het druk hebt, zodat je je eenzaamheid niet kunt voelen".
Ncg'abe werd geboren op de farm Xaamagan in het Ghanzi district begin jaren ’60. Als kind, zo vertelt ze, had ze een zorgeloos leven. Spelend rond haar grootmoeders terwijl zij bezig waren met hun dagelijkse taken. Vaak ging ze samen met de andere kinderen met hen mee om voedsel te verzamelen. Vandaag de dag probeert ze haar eigen kinderen te leren deze dingen uit het verleden niet te vergeten.
Op de farm waar ze werkte, ontmoette ze Xgaiga Qhomatcã en werd verliefd op hem. Xgaiga raakte ook betrokken bij Kuru. Ze vertelt over de moeilijke tijd die aanbrak na het huwelijk. Op zoek naar betere baantjes en meer geld kwamen ze terecht bij een kleine missiepost in D’Kar. Hier konden ze een bestaan voor de familie opbouwen door traditioneel handwerk te verkopen en losse werkzaamheden te verrichten in de omgeving.

Ncg'abe sloot zich in 1992 met haar dierbare vriend Cg’ose aan bij het Kuru Kunst Project. Aanvankelijk leek het werk van Ncg'abe en Cg’ose veel op elkaar, maar langzamerhand ontwikkelden ze beiden een eigen stijl. Door haar kunst werd het leven voor de familie een stuk gemakkelijker.
Ncg'abe maakt prachtige linoleum prints, etsen en litho’s, maar geeft de voorkeur aan olieverf op doek. Grote doeken geven haar meer vrijheid dan de druktechnieken.
Ze houdt van vreemde combinaties van planten, vogels en andere dieren, zoals slangen en insecten. De bladeren, twijgen en schepsels in haar werk krijgen soms een abstract karakter. Ze beeldt ook patronen uit van kralen en patronen op de schorten van dierenhuid, die ze van haar grootmoeders tijd herinnert.
Zoals de andere kunstenaars houdt Ncg'abe ervan de verf in heldere, dunne lagen op te brengen. Dit geeft het werk soms een decoratief karakter.

De zware tijden en de slechte levensomstandigheden in het verleden doen Ncg'abe niet zwaarmoedig in het leven staan. Ze haalt liever de opgewekte, vrolijke momenten uit haar leven terug. Deze optimistische en vreugdevolle instelling is ook zichtbaar in haar werk en maakt het populair in veel kringen. Ze heeft deel genomen aan veel lokale en internationale tentoonstellingen samen met andere Kuru kunstenaars. Haar werk verschijnt regelmatig in de laarlijkse kalender van het Kuru Kunst Project.


  1  
 
  Dansen om de vuurkring
linoleumsnede, zwart/wit - 1999
 
 
  2  
 
  Woestijn insecten
litho - zonder jaartal
 
 
  3  
 
  Pofadder en ander veldvoedsel
linoleumsnede, reductietechniek - 1999