THAMAE S. (Thama Setshogo)

Thamae werd eind jaren 60, begin 70 in het Ghanzi district in Botswana geboren. Hij groeide op op een boerderij aan de rand van het Central Kalahari wildpark. Zijn ouders werkten daar als arbeiders. Hij leerde van jongs af aan alle details van het werken op de boerderij en de geheimen van de wildernis.
Als jonge man sloot hij zich in 1991 aan bij het Kuru Kunst (Art) Project. Hij begon met het werken met acryl op karton, maar al spoedig wisselde hij dat in voor het werken met olieverf op doek. Hij werkt meestal in gladde platte vlakken in contrastrerende kleuren. Een andere techniek die goed past bij zijn manier van werken is de linoleum druk. Heel kenmerkend in zijn werk is de bijna altijd aanwezige symmetrische compositie. Zeer gevoelig voor detail, verbeeldt hij kleine gebeurtenissen en kleine schepselen in de natuur zoals de waterinsect, die door andere kunstenaars dikwijls over het hoofd worden gezien. Hij heeft geen speciale voorkeur voor een bepaalde manier van werken, maar houdt van het gebruik van de verschillende technieken. In tegenstelling tot de andere Kuru kunstenaars heeft hij een voorkeur voor zachte (wat grauwe) vagere kleuren en gebruikt niet altijd grote kleurcontrasten. Als onderwerp hebben dieren zijn absolute voorkeur. Hij houdt ervan ze tot leven te zien komen in zijn werk .
Hij werd beroemd vanwege zijn grote zwart/witte linoleum prints. Hij vereenvoudigt zijn onderwerpen zodat ze bijna abstract worden. Zonder vooraf schetsen te maken, werkt hij direct vanuit zijn herinneringen.
Thamae is niet bang om met verschillende soorten materiaal te experimenteren.

In 1997 kreeg hij de opdracht voor het maken van een groot reliëf op een muur van het Prinses Marina ziekenhuis in Gabarone. Omdat hij hij ook veel van houtsnijden houdt, heeft hij een schitterend paneel gemaakt waarin hij lagen van houtsnijwerk combineerde met schilderen. In hetzelfde jaar maakte hij ook een grote muurschildering op ‘De terugkeer van de maan’ expositie in het Nationaal Museum van Windhoek, Namibië.
Met de hulp van de kunstenaarsdrukkerij in Johannesburg, Zuid-Afrika, heeft hij verschillende lithografieen gemaakt.
Hij was een van de vier Kuru kunstenaars die deelnam aan een lithografie workshop over het thema de bedrieger op het Tamarinde Instituut in Albuquerque, Nieuw Mexico, VS.

Hij nam ook deel aan verschillende van de Thapong Internationale Kunstenaars Workshops in Botswana en aan een internationale workshop in Australie.
Thamae behoort tot de bekendste kunstenaars van Botswana. Hij ontving verschillende onderscheidingen in Botswana.
Hij werd niet zomaar opeens kunstenaar. Het kunstenaar zijn zat er al vroeg in. Van jongs-af-aan houdt hij ervan om mooie dingen te maken met zijn handen en nieuwe manieren van werken te vinden. Hij heeft het gevoel dat zijn kunst hem een kans in het leven heeft gegeven. Een kans die hij bij gebrek aan schooling anders niet had gehad. Door zijn kunst werd hij als een individu gezien. Voor hem zelf is zijn kunst de verbinding tussen het verleden, het heden en de toekomst.


  1  
 
  Insecten
linoleumsnede, zwart/wit
- 1996 -
 
 
  3  
 
  Twee mannen verzamelen honing
linoleumsnede, reductietechniek
- zonder jaartal -
 
 
 
  2  
 
  Cari vogel
linoleumsnede, reductietechniek
- 2000 -