2 oktober – 12 oktober

Afrovibes Festival brengt voorstellingen met dans, theater en muziek van actuele Afrikaanse dans- en theatermakers. Het zijn makers die vanuit een Afrikaans perspectief artistiek vorm geven aan actuele vragen en thema’s die ook bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben. Over wie we zijn, wat we willen zijn en hoe we met elkaar zijn verbonden. Afrovibes onderscheidt zich als een festival dat makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora in Nederland samenbrengt.

Legacy | Erfgoed

De Afrikaanse dans- en theatermakers bij Afrovibes 2025 laten in hun voorstellingen de huidige tijdgeest zien zoals zij die ervaren. Zij stellen vragen over hun culturele erfgoed en hoe we lessen kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek en gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. De makers geven ons ideeën over hoe we in deze tijd van oorlog en klimaatverandering kunnen geloven en vertrouwen in een duurzame en stabiele toekomst. Wat laten we na voor de generaties na ons?

Zie hier de volledige Afrovibes-afgenda.

Meer info & tickets op afrovibes.nl


The Mirror in the Ground: archaeology, photography and the making of an African disciplinary archive

Donderdag 16 Mei 2019, 16:00 - 18:00
d390xvar.jpg

The Mirror in the Ground is a curated book of twelve short visual essays, drawing on photographs from the collection of John Goodwin, the South African archaeologist. Goodwin was a formative figure in the founding of South African (and African) archaeology. The collection relating to his life and work consists of manuscripts and typescripts, field notebooks, a voluminous correspondence, and so on. It also consists of thousands of photographic prints, negatives and glass plates. The photographs speak of a number of significant themes in the founding and "disciplining" of archaeology as a knowledge project in the first half of the twentieth century. These include the role of fieldwork and the emergence of a conception of the archaeological field, the role of so-called "native" labour in archaeology, the emergence of an enthusiastic amateur constituency, the evolution of fieldwork techniques, and so on. In examining the conjunction between archaeology and photography, I am particularly interested in the role of the visual imagination in the making of the discipline. More generally, I am interested in exploring what it means to approach intellectual history through the photographic image.

leidenuniv

Locatie Van Steenis
Einsteinweg 2
Leiden
2333 CC
NL