
Afrovibes 2025
2 oktober – 12 oktober
Afrovibes Festival brengt voorstellingen met dans, theater en muziek van actuele Afrikaanse dans- en theatermakers. Het zijn makers die vanuit een Afrikaans perspectief artistiek vorm geven aan actuele vragen en thema’s die ook bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben. Over wie we zijn, wat we willen zijn en hoe we met elkaar zijn verbonden. Afrovibes onderscheidt zich als een festival dat makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora in Nederland samenbrengt.
Legacy | Erfgoed
De Afrikaanse dans- en theatermakers bij Afrovibes 2025 laten in hun voorstellingen de huidige tijdgeest zien zoals zij die ervaren. Zij stellen vragen over hun culturele erfgoed en hoe we lessen kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek en gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. De makers geven ons ideeën over hoe we in deze tijd van oorlog en klimaatverandering kunnen geloven en vertrouwen in een duurzame en stabiele toekomst. Wat laten we na voor de generaties na ons?
Space Is the Place
t/m Zaterdag 23 November 2024

Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Amsterdam
Nederland