Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Zaterdag 22 Februari 2020

van vr21.02
t/m za22.02
Nederland, - Nederland - Muziek
Neco Novellas & Ernst Reijseger

Eén muzikant, drie instrumenten: stem, gitaar en laptop. Heeft Ed Sheeran het van Neco Novellas of andersom? Neco is een tikkeltje minder beroemd, fascinerend des te meer. Sinds hij via Lissabon in 2001 op het Rotterdams conservatorium Codarts belandde, ontwikkelde Neco een vernieuwend geluid waarin jazz en pop versmolten met de chopi-muziek uit zijn moederland Mozambique. Vandaag de dag is Neco een charismatisch solist die telkens nieuwe uitdagingen aangaat. Zoals met de briljante cellist Ernst Reijseger die even eigenzinnig Afrikaanse tradities met Europese impro combineert. Bezetting: Neco Novellas – gitaar, zang, elektronica; Ernst Reijseger – cello. Op 21 feb. in LantarenVenster (Rotterdam) en op 22 feb. in de Amstelkerk (Amsterdam).

lantarenvenster

van zo16.02
t/m zo22.03
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)

Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”

galerie23