Agenda 29 Maart - 04 April 2020

Zondag 29 Maart

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs

Maandag 30 Maart

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs

Dinsdag 31 Maart

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs

van di31.03
t/m wo01.04
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theater
Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer NTGent
Dinsdag 31 Maart 2020 20:30
t/m Woensdag 01 April 2020

Actrices Els Dottermans en Olga Mouak gidsen het publiek naar de grenzen. Van landen. Van medeleven. Van ongemak. Beelden van drenkelingen op de mediterrane stranden of van slachtoffers van de burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika: de crises en rampen van onze tijd zijn alomtegenwoordig op de tijdslijnen van onze Facebookpagina’s, op televisie en in de pers. Het lot van de vluchtelingen onthutst heel Europa en onnoemelijk veel intellectuelen en politici verklaren zich solidair met het leed van mensen uit het Midden-Oosten en Afrika. In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, reizen Milo Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.

frascati ntgent

Woensdag 01 April

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs

van di31.03
t/m wo01.04
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theater
Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer NTGent
Dinsdag 31 Maart 2020 20:30
t/m Woensdag 01 April 2020

Actrices Els Dottermans en Olga Mouak gidsen het publiek naar de grenzen. Van landen. Van medeleven. Van ongemak. Beelden van drenkelingen op de mediterrane stranden of van slachtoffers van de burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika: de crises en rampen van onze tijd zijn alomtegenwoordig op de tijdslijnen van onze Facebookpagina’s, op televisie en in de pers. Het lot van de vluchtelingen onthutst heel Europa en onnoemelijk veel intellectuelen en politici verklaren zich solidair met het leed van mensen uit het Midden-Oosten en Afrika. In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, reizen Milo Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.

frascati ntgent

Donderdag 02 April

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs

Vrijdag 03 April

van vr27.03
t/m vr03.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Fire will become ashes, but not now - Pitcho Womba Konga & Mike van Alfen

In 1963, in een Amerika in de ban van mensenrechtenbewegingen, schreef de Amerikaanse schrijver en maatschappijcriticus James Baldwin (1924-1987) het meesterwerk The Fire Next Time. Ook vandaag getuigt Baldwins visie van een ongeziene intensiteit, gevoeligheid en waarachtigheid. Met zijn tweede creatie Fire Will Become Ashes, But Not Now wil theatermaker en acteur Pitcho Womba Konga die inzichten naar het heden vertalen. Geïnspireerd door Baldwins werk onderzoekt Pitcho Womba Konga verschillende vragen in zijn nieuwe voorstelling. Wat betekent het begrip 'gemeenschap' en waaruit wordt een ‘identiteit’ opgebouwd? Bestaat er zoiets als een zwarte identiteit en kunnen mensen op zoek gaan naar zichzelf binnen de grenzen van het ras waartoe ze veroordeeld zijn? Wie is slachtoffer en wie dader? Is er überhaupt een dader of zijn wij allen slachtoffers van een diepgeworteld maar scheefgegroeid systeem? Hoe kan onze menselijkheid ons opnieuw verbinden? Met muziek, slam, beatbox, dans en theater wil Fire Will Become Ashes, But Not Now een kruising tussen verschillende disciplines brengen. Ook de cast is zeer divers.

kvs