Dans- en theateragenda

Dans en theater

zaterdag09.03
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theater
Women in Love - Sarah Huygens / Bijlmer Parktheater
Zaterdag 09 Maart 2019 21:00

In deze spannende tijd, waarin het presidentschap van Donald Trump, de babybuik van Beyoncé, de zwarte pieten discussie, de gender verdeling in onze eigen Tweede Kamer, het racisme in de filmindustrie en zo voorts on- en offline veelvuldig gedeeld en besproken worden, kan het Nederlandse theaterlandschap niet zonder een krachtig gezelschap dat een podium biedt aan jonge gekleurde vrouwen. Maar hoe bied je een podium zonder vaste grond onder je voeten, zonder te weten tot waar je wortels eigenlijk strekken? In Women in Love gaan vier pioniers op zoek naar wie ze zelf zijn als individu in relatie tot het multiculturele wereldwijde web. Jezelf zijn lijkt zo onvermijdelijk, maar is toch ingewikkelder dan gedacht. Tekst, dans en spel komen voort uit autobiografisch materiaal dat met name gericht is op de confrontatie tussen individu en samenleving. De vrouwen zoeken naar wat hen verbindt en proberen een gezamenlijk standpunt te vormen, maar ontdekken zo ook wat hen van elkaar onderscheidt. Is afwijken iets negatiefs? En zo niet, is je aanpassen aan de ander en diens verwachtingen dat dan wel? Sarah Huygens studeerde Theater & Educatie aan de Hogeschool voor deKunsten Utrecht met als specialisatie dans en bewegingstheater. Ze is een eigenwijze theatermaakster met West-Afrikaanse roots die de grenzen bij zichzelf en haar spelers opzoekt in bewegings- en danstheater.

frascatitheater

maandag18.03
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theater
Somewhere at the Beginning - Germaine Acogny (SE)
Maandag 18 Maart 2019 20:30

Frans gesproken | NL en ENG boventiteling. Multimediavoorstelling over het leven van de grande dame van de moderne Afrikaanse dans. Met geluid, beelden, objecten en beweging roept de Senegalese danseres en choreografe Germaine Acogny zowel de geschiedenis van haar familie op als die van West-Afrika. Ze gaat een dialoog aan met haar grootmoeder Aloopho, een Yoruba-priesteres, met haar vader, die zijn Afrikaanse identiteit liever wegstopte, en haar eigen pijnlijke ervaringen. Met Germaine Acogny betreedt een in vele opzichten intrigerende vrouw het podium. Je zou haar nog geen 50 geven, ze is in werkelijkheid 74 en heeft de soepelheid van een twintiger. Ze studeerde in de jaren zestig in Frankrijk en combineerde daarna klassiek ballet en moderne dans met traditionele Afrikaanse ritmes en stijlen. Door haar pionierswerk werd ze een sleutelfiguur binnen de moderne Afrikaanse dans.

frascatitheater

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita