Dans- en theateragenda

Dans en theater

zaterdag27.04
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Être en Soi, l'espace de dialogue - Awoulath Alougbin
Zaterdag 27 April 2019 16:00

Voor haar nieuwe creatie start Awoulath Alougbin (°1978, Cotonou, Benin) een researchperiode rond de manier waarop bepaalde rituele dansen uit Benin en de urban dansstijl krump met elkaar verbonden zijn. “Krump heeft heel wat raakpunten met bepaalde rituele dansen uit Benin. Ik wilde de basis van deze dans, en de sfeer die rond hangt, kennen en begrijpen. Dat is de reden waarom ik dit onderzoek ben begonnen. Het werd een intrigerend en diepgaand onderzoeksproces. Het rituele slagwerk kan ons in trance brengen; met zijn kracht en elegantie slaagt de krump er bovendien in om ons bewustzijn op meerdere manieren te verruimen. Met deze twee eigenschappen ontdekken we de poëzie van de ziel, een soort van tweede zijnsstaat."  Awoulath Alougbin is danseres en choreografe. Na haar jaren bij het Nationale Ballet van Benin richtte ze haar eigen dansgezelschap Compagnie AA op. In haar voorstellingen combineert ze de essentie van de traditionele Yoruba-dans met hedendaagse dans.  Tijdens de Dag van de Dans stelt Awoulath een eerste fase van haar werkproces open voor een beperkt publiek om 16u in KVS.

kvs

van vr10.05
t/m zo12.05
BE, Brussel - Charleroi danse / La Raffinerie - Dans en theater
Nora Chipaumire (Zimbabwe) - 100% POP

100% POP is een eerbetoon aan Grace Jones, de beroemde Jamaicaanse zangeres, actrice en model. Als zwarte superster heeft ze de popcultuur ingrijpend beïnvloed en een nieuw, ongrijpbaar beeld van het zwarte lichaam geïntroduceerd. In een monoloog vol aanstekelijke energie die stem, dans en muziek combineert, vertelt Nora Chipaumire over haar ontdekking van Grace Jones, haar jeugd in Zimbabwe, het verlangen naar onafhankelijkheid en de opkomst van muziek op televisie. 100% POP is het tweede deel van een drieluik over de emancipatie van het zwarte lichaam waarin Chipaumire stereotiepen omarmt en uitdaagt. Zimbabwe’s Chimurenga-muziek, dub, Black Noise en natuurlijk nummers van Grace Jones worden live gemixt tot een explosieve cocktail.

kunstenfestivaldesarts

van vr24.05
t/m di28.05
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 24 Mei 2019 21:00
t/m Dinsdag 28 Mei 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’

kvs

van wo29.05
t/m vr31.05
NL, Amsterdam - Theater Amsterdam - Dans en theaterholland-festival
Opening Holland Festival 2019: The Head & The Load (Muziektheater over een vergeten koloniale geschiedenis)

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. 'The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenkwamen in en werden uitvergroot door deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onverstaanbaarheid en onzichtbaarheid. De koloniale logica ten opzichte van de zwarte deelname aan de oorlog zou als volgt kunnen worden samengevat: tenzij hun acties erkenning verdienen, moeten hun daden niet worden vastgelegd. Het doel van The Head & The Load is om te erkennen en vast te leggen.' - William Kentridge.

hollandfestival

van di04.06
t/m wo05.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Sur les traces de Dinozord - Faustin Linyekula, Studios Kabako (‘Adembenemende, politieke kunst’ – Los Angeles Times)
Dinsdag 04 Juni 2019 20:30
t/m Woensdag 05 Juni 2019

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

hollandfestival

van di11.06
t/m wo12.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Beautiful Me - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Politieke danssolo met lichtheid als voornaamste wapen)
Dinsdag 11 Juni 2019 21:00
t/m Woensdag 12 Juni 2019

In de solo Beautiful Me deelt choreograaf en danser Gregory Maqoma zijn bezorgdheid over de Zuid-Afrikaanse maatschappij en de politieke macht zoals die nu heerst in de hele wereld. Maqoma – dit festival ook te zien in The Head & The Load en met de choreografieën Requiem Request en Cion – studeerde dans bij onder meer Anne Teresa De Keersmaeker en is inmiddels wereldwijd een veelgevraagd kunstenaar. Voor Beautiful Me kreeg hij van drie choreografen bewegingsmateriaal: Vincent Mantsoe, Faustin Linyekula en de Brits-Bengaalse Akram Khan. Drie choreografen die in hun werk dans uit hun culturele traditie verweven met het westerse idioom. Maqoma combineert deze stukken met live muziek en flarden monoloog – op zijn eigen authentieke manier, met humor en lichtheid als voornaamste wapens. Danser, choreograaf en pedagoog, Gregory Vuyani Maqoma (1973) wordt beschouwd als een van de meest talentvolle artiesten van zijn generatie in Zuid-Afrika. Hij groeit op in Soweto en raakte eind jaren 80 geïnteresseerd in dans, een manier om te ontsnappen aan de groeiende politieke spanningen in zijn geboorteplaats. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival

van vr14.06
t/m za15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 14 Juni 2019 21:00
t/m Zaterdag 15 Juni 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’ Dit jaar is Faustin Linyekula een van de twee associate artists van het Holland Festival.

hollandfestival

van vr21.06
t/m za22.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Cion; Requiem of Ravel’s Bolero - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Aangrijpend danstheater over professionele rouwer)
Vrijdag 21 Juni 2019 20:30
t/m Zaterdag 22 Juni 2019

Toloki is een rouwer van beroep in een grote, gewelddadige stad in Zuid-Afrika. Tegen betaling biedt hij troost aan families die het slachtoffer zijn geworden van geweld, rassenhaat en armoede. Toloki – hoofdpersoon in de romans Ways of Dying (1995) en Cion (2007) van auteur Zakes Mda – komt tot leven in de dansvoorstelling Cion; Requiem of Ravel’s Bolero van de internationaal gelauwerde danser-choreograaf Gregory Maqoma. Met Toloki als inspiratie en acht dansers uit zijn Vuyani Dance Theatre, buigt Maqoma zich over de donkere geschiedenis van zijn geboorteland. Als voorstudie voor Cion maakte Maqoma Requiem Request bij William Kentridges The Centre for the Less Good Idea, te zien in theater Frascati. Hierin gebruikte Maqoma de Bolero als  muzikale inspiratie. Concept, choreografie, dans: Gregory Maqoma. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival