Dans en theater

van vr24.05
t/m di28.05
België, Brussel - KVS - Dans en theater
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 24 Mei 2019 21:00
t/m Dinsdag 28 Mei 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’

kvs

van wo29.05
t/m vr31.05
NL, Amsterdam - Theater Amsterdam - Dans en theaterholland-festival
Opening Holland Festival 2019: The Head & The Load (Muziektheater over een vergeten koloniale geschiedenis)

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. 'The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenkwamen in en werden uitvergroot door deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onverstaanbaarheid en onzichtbaarheid. De koloniale logica ten opzichte van de zwarte deelname aan de oorlog zou als volgt kunnen worden samengevat: tenzij hun acties erkenning verdienen, moeten hun daden niet worden vastgelegd. Het doel van The Head & The Load is om te erkennen en vast te leggen.' - William Kentridge.

hollandfestival

van ma03.06
t/m di04.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Piki Piki - Politieke danssolo van Congolees multitalent Djino Alolo Sabin, Studios Kabako
Maandag 03 Juni 2019 19:30
t/m Dinsdag 04 Juni 2019

Congolees multitalent Djino Alolo Sabin is als danser opgeleid in Studios Kabako en danst inmiddels bij onder anderen de Franse choreograaf Boris Charmatz. In Kisangani maakte hij zijn tweede eigen werk: Piki Piki. Deze politieke solo is ingegeven door twee voorwerpen bij zijn ouderlijk huis: een busje dat niet meer reed en het portret van zijn opa dat heel zijn jeugd prominent in de huiskamer hing. Djino’s opa was een zeer toegewijde aanhanger van de Congolese onafhankelijkheidsleider Patrice Lumumba (1925-1961). Op een dag was hij opeens verdwenen, zeer waarschijnlijk vermoord, net als Lumumba zelf. De priemende ogen van zijn opa op de foto achtervolgden Alolo Sabin jarenlang en droegen hem op om zijn droom na te streven en om te blijven vechten voor een beter leven en een beter land. Piki Piki is die droom.

hollandfestival

van di04.06
t/m wo05.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Sur les traces de Dinozord - Faustin Linyekula, Studios Kabako (‘Adembenemende, politieke kunst’ – Los Angeles Times)
Dinsdag 04 Juni 2019 20:30
t/m Woensdag 05 Juni 2019

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

hollandfestival

van di11.06
t/m wo12.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Beautiful Me - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Politieke danssolo met lichtheid als voornaamste wapen)
Dinsdag 11 Juni 2019 21:00
t/m Woensdag 12 Juni 2019

In de solo Beautiful Me deelt choreograaf en danser Gregory Maqoma zijn bezorgdheid over de Zuid-Afrikaanse maatschappij en de politieke macht zoals die nu heerst in de hele wereld. Maqoma – dit festival ook te zien in The Head & The Load en met de choreografieën Requiem Request en Cion – studeerde dans bij onder meer Anne Teresa De Keersmaeker en is inmiddels wereldwijd een veelgevraagd kunstenaar. Voor Beautiful Me kreeg hij van drie choreografen bewegingsmateriaal: Vincent Mantsoe, Faustin Linyekula en de Brits-Bengaalse Akram Khan. Drie choreografen die in hun werk dans uit hun culturele traditie verweven met het westerse idioom. Maqoma combineert deze stukken met live muziek en flarden monoloog – op zijn eigen authentieke manier, met humor en lichtheid als voornaamste wapens. Danser, choreograaf en pedagoog, Gregory Vuyani Maqoma (1973) wordt beschouwd als een van de meest talentvolle artiesten van zijn generatie in Zuid-Afrika. Hij groeit op in Soweto en raakte eind jaren 80 geïnteresseerd in dans, een manier om te ontsnappen aan de groeiende politieke spanningen in zijn geboorteplaats. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival

van wo12.06
t/m do13.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Protestdans met opruiende muziek: La Danse de la Rue 19 - Jeannot Kumbonyeki
Woensdag 12 Juni 2019 19:30
t/m Donderdag 13 Juni 2019

Op 19 september 2016 stonden de Congolese choreograaf Jeannot Kumbonyeki en zijn dansers langs de kant van de weg te kijken naar de massale protesten in Kinshasa, Congo’s hoofdstad. Demonstranten eisten het vertrek van president Kabila en zijn regime, nu hij aan het einde van zijn mandaat was gekomen. Ze keken naar de menigte die in de brandende zon door het stof bewoog, in de wetenschap dat er niets zou gaan veranderen. Er vielen meer dan twintig doden. La danse de la rue 19 is Kumbonyeki’s reactie op die dag. Het is een dans van een menigte die zelfs onder uitzichtloze omstandigheden gewoon doorgaat, om maar te laten zien dat ze bestaat. Kumbonyeki’s choreografie vertrekt vanuit de ademhaling en de immer bewegende borstkas. De livemuziek is van de percussioniste Huguette Tolinga – dit festival ook te zien in Not Another Diva … – die met haar opruiende klanken het geluid van de straten op die 19e september in Kinshasa naar theater Frascati brengt.

hollandfestival

van vr14.06
t/m za15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 14 Juni 2019 21:00
t/m Zaterdag 15 Juni 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’ Dit jaar is Faustin Linyekula een van de twee associate artists van het Holland Festival.

hollandfestival

van vr21.06
t/m za22.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Cion; Requiem of Ravel’s Bolero - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Aangrijpend danstheater over professionele rouwer)
Vrijdag 21 Juni 2019 20:30
t/m Zaterdag 22 Juni 2019

Toloki is een rouwer van beroep in een grote, gewelddadige stad in Zuid-Afrika. Tegen betaling biedt hij troost aan families die het slachtoffer zijn geworden van geweld, rassenhaat en armoede. Toloki – hoofdpersoon in de romans Ways of Dying (1995) en Cion (2007) van auteur Zakes Mda – komt tot leven in de dansvoorstelling Cion; Requiem of Ravel’s Bolero van de internationaal gelauwerde danser-choreograaf Gregory Maqoma. Met Toloki als inspiratie en acht dansers uit zijn Vuyani Dance Theatre, buigt Maqoma zich over de donkere geschiedenis van zijn geboorteland. Als voorstudie voor Cion maakte Maqoma Requiem Request bij William Kentridges The Centre for the Less Good Idea, te zien in theater Frascati. Hierin gebruikte Maqoma de Bolero als  muzikale inspiratie. Concept, choreografie, dans: Gregory Maqoma. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival