
Afrovibes 2025
2 oktober – 12 oktober
Afrovibes Festival brengt voorstellingen met dans, theater en muziek van actuele Afrikaanse dans- en theatermakers. Het zijn makers die vanuit een Afrikaans perspectief artistiek vorm geven aan actuele vragen en thema’s die ook bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben. Over wie we zijn, wat we willen zijn en hoe we met elkaar zijn verbonden. Afrovibes onderscheidt zich als een festival dat makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora in Nederland samenbrengt.
Legacy | Erfgoed
De Afrikaanse dans- en theatermakers bij Afrovibes 2025 laten in hun voorstellingen de huidige tijdgeest zien zoals zij die ervaren. Zij stellen vragen over hun culturele erfgoed en hoe we lessen kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek en gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. De makers geven ons ideeën over hoe we in deze tijd van oorlog en klimaatverandering kunnen geloven en vertrouwen in een duurzame en stabiele toekomst. Wat laten we na voor de generaties na ons?
Vrijdag 11 Augustus 2023

Theaterfestival Boulevard: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
In SPAfrica bundelen theatermaker en kunstenaar Julian Hetzel en de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele hun krachten om de grenzen van empathie te verkennen – het vermogen om je in te leven in wat een ander voelt en ervaart. Wat als empathie de bestaande machtsstructuren niet opheft of verandert, maar bestaande privileges juist versterkt? SPAfrica legt de problematische werking en het verborgen racisme van empathie bloot. Een voorstelling om nog lang over na te praten. SPAfrica is een fles gebotteld water uit de Sub Sahara. ’s Werelds ‘eerste empathiedrank’ zet een vergrootglas op de relatie tussen de uitwisseling van hulpbronnen tussen Europa en Afrika. Deze ‘vloeibare empathie’ is te koop in ruil voor Europese tranen, die de makers in Zuid-Afrika als regen laten neervallen. Absurd? Denk eens aan het vermarkten van natuurlijke bronnen door bedrijven als Nestlé, Coca-Cola, Unilever. En hoe zit het eigenlijk in onze kunstwereld? Is daar niet hetzelfde mechanisme van kracht? Is het trauma van performers het nieuwe goud? Is het ensceneren van de niet-westerse identiteit en culturele achtergrond van makers, niet een waardevol item geworden dat vermarkt wordt. Ten bate van wie eigenlijk? Met SPAfrica tonen Hetzel en Cele hoe identiteit en culturele achtergrond een rol spelen binnen onze winst-gedreven maatschappij.