Dinsdag 06 Juli 2021

van wo09.06
t/m zo12.09
NL, Tilburg - Museum de Pont - Tentoonstelling
Hans Broek - The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse Westkust blies Hans Broek (Veenendaal, 1965) 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Daarvan zijn in de collectie van De Pont diverse voorbeelden te vinden. In de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters langs de kusten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze figureren als stille getuigen van het Nederlandse slavernijverleden. Broek raakte door dat verleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de slavernij en reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao. Als nazaat van een zeventiende-eeuws bestuurslid van de admiraliteit – die nauw met de slavenhandel was verbonden – voelde hij zich persoonlijk betrokken bij een van de pijnlijkste momenten uit de Nederlandse geschiedenis. In deze omvangrijke serie schilderijen grijpt Broek terug naar de meer expressionistische stijl van zijn vroege werk. De verf voelt zwaar en drukkend – zelfs het sprankelende licht ontkomt daar niet aan. Dat gevoel wordt versterkt door teksten met data en plaats delict. Zo confronteren de vaak immense doeken ons met een duister verleden, waarbij ze tegelijkertijd als land- en als geheugenkaarten fungeren. Beluister en bekijk ook de podcast van Richard Kofi, in gesprek met Hans Broek.

museumdepont

van za05.06
t/m zo26.09
NL, Wassenaar - Museum Voorlinden - Tentoonstelling
Robin Rhode (Zuid-Afrika)

Voorlinden presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Robin Rhode (Zuid-Afrika, 1976) in Nederland. Met dit overzicht viert Voorlinden zijn artistieke reis van 2000 tot nu toe. Of het nu een foto, film, sculptuur of performance is, al zijn werken beginnen met een tekening. Robin gebruikt de muur als zijn canvas, waarop hij met zijn tijdelijke interventies een imaginaire wereld verbeeldt. In aanloop naar de tentoonstelling neemt Robin je in korte video’s mee in zijn studio, vertelt over zijn favoriete werken, zijn inspiratiebronnen en over zijn voorbereidingen voor de tentoonstelling bij Voorlinden.  De muur is een belangrijk motief en podium. Deze vormt voor Robin geen begrenzing, maar een raam naar de verbeelding. Met krijt, houtskool en verf tekent hij op de muur het decor voor zijn performances, die hij vastlegt op foto of film. Robin is een ware illusionist. Hij weet met slechts enkele lijnen een hele wereld tot leven te wekken en prikkelt daarmee ook onze verbeeldingskracht. In de afgelopen twee decennia heeft Robin een veelomvattend oeuvre neergezet met een sterk eigen signatuur. Zijn werk is speels en zit vol met verwijzingen naar de muziek, poëzie, kunst en geschiedenis. Zijn oeuvre wordt gekarakteriseerd door een visuele combinatie van street art, tekeningen, schilderijen, sculpturen, performances, film en fotografie. Zijn favoriete materialen zijn houtskool, krijt en verf en je herkent zijn werk aan de eenvoudige en heldere vormentaal. Door de jaren heen transformeert Robin van eenzame performer naar een regisseur van een gezelschap waarmee hij samen meer ambitieuze producties realiseert. Robins artistieke reis begint in zijn vaderland Zuid-Afrika, om vervolgens met zijn interventies de wereld over te trekken.

museumvoorlinden

van ma05.07
t/m wo07.07
, - Online - Lezing en debat
'Africa in the World' Seminar Series: Trust and Trust Making in Africa's Global Connections: COVID-19 Politics and Diplomacy

The AEGIS Collaborative Research Group 'Africa in the World' is happy to invite you to the second part of its Seminar Series 'Trust and Trust Making in Africa's Global Connections': COVID-19 Politics and Diplomacy. During three sessions divided over the first week of July 2021, we will reflect on trust, distrust and trust making in COVID-19 politics and diplomacy in and towards Africa. It is clear that the current pandemic and the policies designed to counter it, have seen strong expressions of distrust globally. Citizens have questioned the need for strong measures, such as partial and complete lockdowns in their countries, as well as the trustworthiness of vaccines, and the knowledge and actors behind these. Africa is not an exception in this respect. These expressions surfacing so strongly in the current atmosphere of (global) crisis do not stand on their own but point to deeper tendencies of mistrust against governments and other actors of authority, as well as the densification of parallel truths, stimulated by social media and populist politics. The seminar series will be online and take place via Zoom: https://universiteitleiden.zoom.us/j/66887568737?pwd=aEZielg2UzBkdmd2UTd...

moreinfo

van za05.06
t/m zo05.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstelling
Vive le cinéma! Art & Film - Lucrecia Martel, Leopold Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese, Carlos Reygadas and Jia Zhang-ke

Every day various films, talks & events. The filmmakers — Lucrecia Martel (South America), Leopold Emmen (Europe), Lemohang Jeremiah Mosese (Africa), Carlos Reygadas (North America) and Jia Zhang-ke (Asia) — were each invited to make a work for the exhibition that exploits the three-dimensional gallery space rather than the two-dimensional cinema screen. For some of them, it was the first time they had created a cinematographic installation that explores the boundaries of their work and of the art of film in general. To mark the 75th anniversary of the Filmmuseum and the 50th International Film Festival Rotterdam (IFFR), Eye and the IFFR have selected five film directors from five continents as a way of celebrating the unlimited power and diversity of world cinema, which is so vital for the programming. Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970). Nanouk Leopold & Daan Emmen (both born in Rotterdam in 1968). Lucrecia Martel (born in Salta, Argentina, 1966)/ Carlos Reygadas (born in Mexico City in 1971). Lemohang Jeremiah Mosese (born in Hlotse, Lesotho, in 1980) who rose to prominence as a filmmaker with her debut film The Swamp (2001), and more recently with the hallucinating Zama (2017). Time and space in her work are elastic and infinite, and the sound design often determines the final form of the film. In The Passage, her new installation at Eye, she works with heat images and voices from northern Argentina (qom, quechua, aymara, wichi and guarani), yet another attempt in unmasking the artificiality of race.

moreinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Tropenmuseum - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van do01.07
t/m zo11.07
Nederland, Amsterdam - Amsterdam - Evenement
Future for the Past 2021

Sites of Memory presenteert Future for the Past: een reis door de tijd naar “verborgen” verhalen uit het koloniale verleden. Kunstenaars uit Zuid-Afrika en Nederland geven hun visie op dit actuele onderwerp in zang, poëzie, dans, beeldende kunst, en theater. Tussen 1 en 11 juli te zien in Amsterdam, en tussen 2 en 10 oktober in Utrecht. De voorstelling is volledig corona-veilig en bestaat uit een interactieve wandeling waarin live optredens worden afgewisseld met 360 graden audio en video. Het publiek volgt een route langs verschillende historische locaties en krijgt inzicht in hoe ons koloniale verleden doorwerkt in het heden en ons beeld voor de toekomst. Future for the Past werd in 2020 in Amsterdam ontwikkeld. Naar aanleiding van historische onderzoek naar de koloniale geschiedenis door cultuurhistoricus Nancy Jouwe, is het voorstellingsconcept aangepast naar de stad Utrecht. Future for the Past staat onder leiding van Sites of Memory oprichters Katy Streek en Jennifer Tosch. Met de artistieke inbreng van Zuid-Afrikaanse makers Jarett Erasmus, Luke de Kock en Toni Giselle Stuart en Nederlandse makers Jörgen Gario, Jomecia Oosterwolde, Raul Balai en Alejita Silva zijn prikkelende optredens ontstaan die stof tot nadenken geven. De voorstelling is voor het grootste deel in het Engels en heeft ook stukken in het Nederlands, Afrikaans en Papiamentu.

sitesofmemory

van za29.05
t/m zo05.09
, - various locations - Tentoonstelling
The Friends of S.M.A.K. present Neo Matloga

In the exhibition at the Friends of S.M.A.K in Gent, South African artist Neo Matloga presented a selection of works that haven’t been seen physically in Europe. This presentation marks his first institutional exhibition in Belgium. The show opened May 29th, for those who will be in the vicinity, the show ends August 29th. Coordinated by Nadia Bijl. Neo has been selected as one of 30 artists to participate in Watou 2021, a festival coordinated by a trio of curators Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn and Peter Verhelst. 'The 40th edition represents movement, harmony, humanity and intensity.' The festival is in Watou, Belgium and is open until September 5th. Also, thrilled to be showing his large scale intimate collage paintings in my whole body changed into something else, a group exhibition taking place across the Stevenson galleries in Cape Town and Johannesburg, South Africa. The show is curated by Sisipho Ngodwana and Sinazo Chiya. Open from 15th of July till 3rd September.

smak watou stevenson