Vrijdag 14 Juni 2019

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Westergasfabriek Het Ketelhuis - Filmholland-festival
Collectif Faire-Part - The Welcome Table
Vrijdag 14 Juni 2019 14:30

Hoe gaan jonge Congolese kunstenaars om met het verleden van hun land? Faire-Part is een collectief van Belgische en Congolese filmmakers dat onderzoekt waar kunstenaars mee te maken hebben in de verschuiving van koloniale naar postkoloniale tijden. Vertoond worden Échangeur en Faire-part, twee experimentele documentaires over kunstenaars in Kinshasa en de manier waarop zij het sociale onrecht in hun land willen aanvechten. Deze documentaires worden voorafgegaan door de korte film Bidon Vil, over een Congolese kunstenaar die speelgoed maakt van plastic afval. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

van zo02.06
t/m zo01.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstellingholland-festival
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019

Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.

hollandfestival  eyefilm

vrijdag14.06
Nederland, Den Haag - Institute of Social Studies - Lezing en debat
promotie: 'Essays on Evaluation of Social Protection Programmes in Ethiopia'
Vrijdag 14 Juni 2019 16:00

On 14 June 2019, ISS PhD researcher Zemzem Shigute Shuka will defend her thesis entitled 'Essays on Evaluation of Social Protection Programmes in Ethiopia'. Recognizing the interplay between different shocks, a recent trend in Ethiopia’s social protection landscape has been to 'bundle' various schemes and to go beyond the 'protection' motive of such schemes to try and sustainably enhance household resilience to shocks. Emblematic of this trend are the two flagship programs - the Productive Safety Net Program (PSNP) established in 2005, and the pilot Community Based Health Insurance (CBHI) scheme launched in 2011. In her research, Zemzem Shigute Shuka explores these programmes and their role in protecting rural households from vulnerability and exposure to different types of shocks.

more info

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Lezing en debatholland-festival
Postcolonial Body - The Welcome Table
Vrijdag 14 Juni 2019 17:00

Hoe verbeeld je het koloniaal verleden van een land als Congo of Nederland in kunst? Dit is een vraag waar Faustin Linyekula zich in zijn werk mee bezighoudt. In dit programma, aansluitend op de vertoning van de documentaires Échangeur en Faire-part, discussiëren de makers van de films, Anne Reijniers en Rob Jacobs, met theatermakers en andere kunstenaars over de verbeelding van het Nederlandse slavernijverleden en over een zwarte beeldtaal in de kunst. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Melkweg - Muziek
Afrobeat concert: Aya Nakamura - Presented by França Community
Vrijdag 14 Juni 2019 19:00

Aya Nakamura brengt haar Franse Afrobeat/R&B tracks naar de Melkweg! In haar eigen woorden is haar sound gemaakt “to whine up, and feel your body” en dat is precies het effect dat haar liedjes hebben. De zangeres klom naar de top met de track 'Djadja', die al snel dé track van afgelopen zomer werd en plat werd gedraaid tijdens festivals en clubnachten over de hele wereld. Als product van haar familie van West Afrikaanse storytellers en poëten, genaamd griots, en de straten van Frankrijk is zij een van de weinigen die beide werelden combineert als vrouwlijke artiest uit Frankrijk. En dat heeft z/n vruchten afgeworpen.

melkweg

van do23.05
t/m wo03.07
Nederland, - Nederland - Film
Rafiki
Donderdag 23 Mei 2019 20:00
t/m Woensdag 03 Juli 2019

Kena en Ziki, twee schoolmeisjes die op afstuderen staan, leiden in Nairobi twee heel verschillende levens. Maar allebei willen ze hun dromen nastreven. Hun paden kruisen elkaar op het moment dat hun vaders tegenover elkaar staan in een lokale verkiezingscampagne. De meisjes voelen zich aangetrokken tot elkaar en dat in een Keniaanse, conservatieve samenleving. Rafiki is de eerste film uit Kenia die voor de competitie van Cannes is geselecteerd. In eigen land is de film echter verboden, omdat het over de liefde tussen twee vrouwen gaat. De chemie tussen de twee hoofdactrices spat van het scherm, samen met de kleurrijke Afrikaanse vibe. Een grensverleggende film over de eerste verliefdheid.

filmladder

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Lezing en debatholland-festival
William Kentridge & Walid Raad
Vrijdag 14 Juni 2019 20:00

William Kentridge en de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad delen in hun werk een sterke betrokkenheid bij de stad waarin ze wonen, respectievelijk Johannesburg en Beiroet. Die steden keren vaak terug in hun videowerk, installaties, animaties, foto’s en performances. De aanwezigheid van Kentridge in het Holland Festival en Let’s be honest, the weather helped, de solotentoonstelling van Raad in het Stedelijk, bieden bij uitstek de gelegenheid de twee kunstenaars met elkaar in gesprek te laten gaan. Een bijzondere ontmoeting, waarbij ze spreken over de zoektocht naar het vinden van passende vormen van expressie, de invloed van geweld op lichaam en geest en het werken met een alter ego.

hollandfestival

van vr14.06
t/m za15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 14 Juni 2019 21:00
t/m Zaterdag 15 Juni 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’ Dit jaar is Faustin Linyekula een van de twee associate artists van het Holland Festival.

hollandfestival

van za18.05
t/m zo13.10
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen

Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt.    Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.

stedelijkmuseum

van vr12.04
t/m zo16.06
NL, Hilversum - Museum Hilversum - Tentoonstelling
lvy Njiokiktjien: BORN FREE, Mandela´s Generation of Hope

Vanaf 12 april houden Museum Hilversum en de Nederlandse fotojournalist Ilvy Njiokiktjien de born frees tegen het licht. Dit is de generatie die rond de afschaffing van de apartheid werd geboren in een nieuw en vrij Zuid-Afrika. Zij worden gezien als de ‘kinderen van Nelson Mandela’. In de multimediale expositie ‘BORN FREE – Mandela´s Generation of Hope’ laat Njiokiktjien zien hoe het 25 jaar na de verkiezing van Mandela gaat met de jongeren van Zuid-Afrika. Een bijzonder actueel thema, want op 8 mei zijn de nieuwe verkiezingen in Zuid-Afrika, bijna 25 jaar nadat Mandela zijn eed aflegde en beëdigd werd als de eerste zwarte president van de Republiek Zuid-Afrika. Hij legde het fundament voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika. Njiokiktjien volgt sinds 2011 de born frees die voor het eerst in de geschiedenis van Zuid-Afrika dezelfde kansen krijgen. Njiokiktjien heeft zichzelf als doel gesteld om deze unieke generatie in beeld te brengen. In haar beeldonderzoek besteedt zij aandacht aan de uiteenlopende culturen en religies en aan de verschillen in sociale-, economische- en culturele uitgangspunten; in haar werk laat zij zien dat het leven, de opvattingen, de mogelijkheden en de ambities van de born frees sterk verschillen. Er zijn jongeren die hun eigen loopbaan hebben uitgestippeld en veel bereiken. Zo is er een creatieve klasse van mode-ontwerpers, designers, dansers en theatermakers ontstaan. Deze jongeren hebben aan de ene kant succes maar krijgen aan de andere kant, net als hun ouders, te maken met werkloosheid, armoede en ongelijkheid. Njiokiktjien brengt dit op een eigen, persoonlijke en soms intieme manier in beeld.

museumhilversum

van za01.06
t/m za29.06
NL, Amsterdam - Gerhard Hofland - Gallery - Tentoonstelling
Easy Care Holiday Hair - with Dominique Zinkpe (Benin)

Curated by Koen Doodeman. Bundling hair relaxes as much as not bundling hair. However, there’s a difference between combing your fingers through loose hair and sliding them over a tight braid: whether you are inside the hair, surrounded by it, held in its atmosphere; or standing outside, cut off from it – the hair is an object. A matter of perception, a matter of style. It is the process of bundling loose hair and the way that you do it that gives a hairstyle its power. The ‘way that you do it’ is a core element in this show. Take as an example the three-strand braid: whilst intricate, it is very easy to do once you get the hang of it – you forget quickly that you are plaiting at all. The result can differ depending on the way in which you interweave the strands during the braiding process. A Dutch braid (vlecht), for example, is an inversion of the French (tresse); vlecht is above the hair instead of beneath as the French do it. But in both instances the length of hair dictates the duration of repetition, the hair directs the style. A perception of matter. Dominique Zinkpè (1969, BJ) is a painter and sculptor from Benin, Africa. His work is influenced by the country’s rich history and his immediate African surroundings. Many of Zinkpè’s sculptures consist of assemblages of carved wooden Ibeji dolls. These personages combine an animalistic and natural appearance with human characteristics. Zinkpè was awarded the Prix Jeune Talent Africa in 1993 and won the Prix Umeoa at the 2002 Dakar Biennale. The other exhibted artists are: Hadassah Emmerich (1974, NL) & Tobias Hantmann (1976, DE) 

gerhardhofland

 

van za08.06
t/m zo18.08
Nederland, Amsterdam - No Man's Art Gallery - Tentoonstelling
'Underbelly' by Mia Chaplin (South Africa) & GOLUBOY by Desiré van den Berg (NL)

Mia Chaplin is a painter who lives and works in Cape Town and the second artist-in-residence at the gallery’s permanent space in Bos en Lommer, where she has been working on her new presentation for the past month.
Working in oil on canvas and paper, her highly expressive works are characterised by their rich impasto surfaces and visible brushstrokes. Chaplin’s most recent works emphasise a muted colour palette of pink fleshy tones and golden highlights, consisting of still lifes, figure studies and landscapes. For ‘Underbelly’ Chaplin created paintings and sculptural objects, in which she explores the crooked, misshapen and imperfect nature of intimate relationships as they manifest in private environments. Chaplin is interested in gendered power structures and how identity is performed through societally-entrenched femininity. The fracturing of these intimate images suggests a feeling of disrepair or destruction. There is an attempt to garner control and autonomy, a holding together of something which keeps falling apart. ‘Underbelly’ is the urge to create a solid feeling, and the need to understand and own agency.

nomansart

van za08.06
t/m zo25.08
NL, Groningen - Noorderlicht - Tentoonstelling
Philippe Dudouit - The Dynamics of Dust

'The Dynamics of Dust' is a long-term project by Philippe Dudouit (Switzerland, 1977), based on historical and geopolitical documentation, research and analysis. In this series, the photographer examines the new relationships that the nomadic indigenous inhabitants of the Sahelo-Saharan zone have established with a territory that is currently highly perilous. The project, which began in 2008, shows how a former tourist paradise has become a new theatre where human traffic is interlacing with terrorism, drugs and the weapons industry. At first glance, the rise of Islamic terrorism in this area is to blame, but a closer look reveals a reality that is much more complex. The area now faces a dangerous cocktail of underdevelopment, poverty and state failure. The new, transnational constellation of powers consists of armed islamists, human traffickers, drugs and weapon smugglers, topped off by international interests jockeying to win oil, gold and uranium mining rights. The lack of political vision for the area’s future, in combination with ongoing desertification due to climate change make up for a scenario in which a doomed generation is growing up.

noorderlicht